Winnaars farmerama receptenboek

Discussie in 'Overig archief' gestart door Farm_F.A.Q, 9 Mei 2016.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Farm_F.A.Q

Farm_F.A.Q Forum Moderator Team Farmerama NL

2. Farm_F.A.Q

De winnaar van de allereerste opdracht van het farmerama receptenboek is geworden:

Borkie
    ...........................met 22 vind ik leuks!

Van harte gefeliciteerd. Hieronder staat het recept nog eens zodat iedereen het makkelijk terug kan vinden.

De opdracht was:

Ons eerste thema is: Herken de lente in het recept
    en als verplicht ingrediënt hebben we sinaasappel

3. Farm_F.A.Q

De winnaar van deze keer is geworden:

[​IMG] Schaapje 52! Met 17 vind ik leuks

Van harte gefeliciteerd. Hieronder staat het recept nog eens zodat iedereen het makkelijk terug kan vinden.

het thema voor deze keer was:
    in mei legt elke vogel een ei.
    verplicht ingrediënt is melk.

Laatst bewerkt door moderator: 23 Mei 2016
    boemer49, tinus138, Borkie en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. tina9091

tina9091 Forum freak

wegens de uitmuntende goedheid van het winnende recept van vorige keer waren we zo overdonderd dat we hem hier zijn vergeten plaatsen.
    onze oprechte excuses :)

de winnaar van deze keer is geworden : simmeke54
    van harte gefeliciteerd.

hieronder nog een keertje het recept zodat iedereen het makkelijk kan terugvinden
    Voor deze keer is het thema: Het gekleurde witte goud
    en als verplicht ingredient hebben we : asperges [​IMG]

Sintra98, owl., Borkie en 1 ander persoon vinden dit leuk.
  5. miekekoning

miekekoning Veteraan

[​IMG] Bjorke-annika met maar liefst 14 vind ik leuks!
    Gefeliciteerd!!!

De opdracht waarmee ze gewonnen heeft was:

Voor deze keer is het thema: Sport in de zomer
    en als verplicht ingrediënt hebben we : aardbei

Aardbeien-yoghurtijs

Het makkelijkst is, om dat met een ijsmachine te doen, maar met de hand af en toe omscheppen kan ook.
    • 500 g aardbeien
    • sap van 1 sinaasappel
    • 300 ml yoghurt
    • 200 ml slagroom
    • 100 g witte basterdsuiker (dit kun je krijgen door suiker fijn te malen in de blender).
    Bewaar een paar mooie aardbeien als garnering.
    Maak de aardbeien schoon en pureer ze. Voeg citroensap, suiker en yoghurt toe. Klop de slagroom bijna stijf en schep deze voorzichtig door het aardbeienmengsel. Doe alles over in een plastic doos of schaal en plaats deze in de diepvries. Na een half uur goed doorscheppen en na een uur weer. Het ijs is klaar na 3 uur in de diepvries
    Hier een tip van [​IMG] de aardbeien zijn momenteel in de aanbieding bij de[​IMG] op het Akkerland.
    Is de boer niet aanwezig dan zit hij heerlijk op zijn[​IMG] achter de molen op het Akkerland.
    Wel graag voor 16.00 uur komen want dan sluit het winkeltje d.i.v.m [​IMG] middag.

6. miekekoning

miekekoning Veteraan

[​IMG] miekekoning met 8 vind ik leuks!
    De opdracht waarmee er gewonnen is:

We heten de zomer welkom met het thema BBQ.
    Deze keer geen verplicht ingrediënt. Alles wat met het thema BBQ te maken heeft is prima. Bijgerechten, vegetarisch, sausen, vlees. Je kan heel ruim denken.

Om te starten een recept van tropische salade:

Ingrediënten
    • 4 passievruchten [​IMG]

• 100 gr sla [​IMG]

• 275 gr mango in stukjes [​IMG]

• 1 in komkommer in halve ringen [​IMG]

• 4 eetlepels pistache (ongezouten) [​IMG]

• 125 gr geitenkaas [​IMG]

• 1 eetlepel azijn

• ½ citroen [​IMG]

• 1 eetlepel honing `[​IMG]

• peper en zout [​IMG] [​IMG]

Bereidingswijze:
    Snijd 2 passievruchten doormidden en lepel de zaadjes en het vocht er uit.
    Meng dit met de azijn, honing, citroensap en een snufje peper en zout.
    Verdeel de sla over 2 kommen of 4 bordjes. Verdeel de stukjes mango en komkommer er over.
    Kruimel ook de geitenkaas er over en bestrooi met pistache.
    Snijd de andere 2 passievruchten open en leg deze op de salade. Besprenkel de salade met de passievruchten dressing.

En vanwege het eerder genoemde slechte weer is het gerecht nog niet gemaakt. We hebben momenteel meer aan een:

Borkie en blackscorpion64 vinden dit leuk.
  7. miekekoning

miekekoning Veteraan

[​IMG] simmeke54 met 6 vind ik leuks!
    Van harte gefeliciteerd!

Bij een mierzoet event hoort wel een mierzoet gerecht.
    Deze keer kun je zelf beslissen voor welke gang van de maaltijd je het verplichte ingrediënt gebruikt.

Het verplichte ingrediënt is [​IMG] (suiker)

Het winnende recept:

Het zelfbedachte recept van boer Piet. Of het lekker is valt nog te bezien, as ie maar aan zijn vakantie kan beginnen. Hij heeft het recept aan de kok bezorgd en nu maar afwachten of die het lekker genoeg vindt om aan de hotelgasten te serveren.

Een ananas, banaan, mango, paar aardbeien, kokosnoot en sinaasappel
    200 gram suiker
    250 gram mascarpone
    5 gelatineblaadjes
    paar muntblaadjes

Pers de sinaasappel uit.
    Maak de kokosnoot open, haal het vruchtvlees eruit en maal zeer fijn. Ongeveer 200 à 250 gram.
    Week de gelatineblaadjes in een beetje water.

Snij de ananas in de lengte middendoor. Laat het kroontje aan elk stuk zitten.
    Hol uit en snij het ananasvlees en de mango in blokjes. Houd een paar stukjes apart houden voor de afwerking.

Gelatine uitknijpen en op laag vuurtje laten smelten in het sinaasappelsap.

Mascarpone lichtjes opkloppen met de suiker.
    Blokjes fruit, kokos en het sinaas met de gelatine toevoegen. Voorzichtig mengen.

De twee helften van de uitgeholde ananas vullen met het mengsel en paar uurtjes laten opstijven in de koelkast.
    Voor het opdienen garneren met stukjes ananas, mango, banaan en aardbei. Eventueel een toefje slagroom. Afwerken met muntblaadje.

Sintra98 vindt dit leuk.
  8. miekekoning

miekekoning Veteraan

[​IMG] Henny met 6 vind ik leuks!
    Van harte gefeliciteerd!

We warmen ons weer lekker op!
    Van de gerechten die wat verkoeling brachten zijn we hup overgestapt op gerechten die juist wat warmte brengen.
    De opdracht van deze keer is dat het gerecht verplicht in de oven moet! Zoet, hartig het mag allemaal.

Het winnende recept:

De taillemoordenaar (‘Girdlebuster Pie’) van Nigella.

Het is 1 december en dan gaan je gedachten al een beetje richting de kerst, dat is heel normaal, want in december is het het meest snoepen geblazen....Ik heb een lekker recept voor een ijstaart, hij heet de "taillemoordenaar". Bij mijn dierbaren staat deze taart verreweg op de eerste plaats als dessert. Hij wint het met sprong van al het andere.....(komt vast van de drank die er in zit, maar niet proeft!)

Voor de basis:
    375 gr biscuitjes(persoonlijk neem ik minder en houd ik een kwarktaartbodem aan)
    75 gr zachte boter
    50 gr donkere kookchocolade in stukjes
    50 gr melkchocolade in stukjes

Voor de vulling:
    1 liter koffieroomijs(vanille mag natuurlijk ook o.i.d.)

Ja, en dan komt het...omy zo lekker......
    De toplaag, de saus(caramel):

300 gr golden syrup
    100 gr donkerbruine basterdsuiker
    75 gram boter
    klein beetje zout(puntje van een theelepeltje)
    30 ml bourbon(verdampt!)
    125 ml slagroom

• Kruimel de koekjes met de boter en de chocolade tot een stevig geheel. Neem een appeltaartvorm(zo doe ik het) en vul de bodem met een laagje kruim. Nigella doet ook de zijkanten, ik vind dat een gepruts van niks en laat het achterwege!
    • Ik druk het stevig aan met een lepel.
    • Zet het in de vriezer en haal het ijs er uit, dit moet zacht worden. Meestal neem ik wat meer ijs, 1 1/2 ltr, mijn bak is groot. Je merkt het snel genoeg aan je springvorm.
    • Verdeel het ijs over de bodem en weer terug in de vriezer.
    • Doe de syrup,suiker en boter in een pannetje en laat dit smelten op een laag vuur. Als het gesmolten is vuur omhoog en voor 5 minuutjes laten koken, blijf er wel bij.....dan vuur uit en gooi de bourbon er in(sist heerlijk)
    • Roer de room en het beetje zout erdoor en laat het afkoelen. Als hij bijna koel is giet dan de caramel over het ijs en weer terug de vriezer in...
    • Ik maak het altijd ruim op tijd, dat vind ik een groot voordeel. Na het verwijderen van de springvorm snijd je hem aan en restant(jes) bewaar je zo weer in de vriezer
    Eet smakelijk en een hele fijne decembermaand!

Sintra98 vindt dit leuk.
  9. miekekoning

miekekoning Veteraan

Van harte gefeliciteerd!

Plaats een recept waarvan je zeker bent dat je het in 2017 (nog) eens wilt maken.

Het winnende recept:

Rohrnudeln (weet niet hoe het in het Nederlands heet)

Ga naar je tarweveld en oogst de tarwe en ga het malen in de molen je hebt 250 gram Meel nodig. Zoek een 1/2 zakje gist en ga dan je koe melken want je bent 100 Ml lauwwarme melk nodig. Zoek je suikerboom op of ga naar Bahama en haal en maak natuurlijk 50 gram suiker, karn van de overgebleven melk 50 Gram Boter snaai een ei onder een kip weg en tenslotte ga naar je zoutboom voor een snufje zout. Je hebt nu alle ingredienten.

Doe de suiker en gist in een kuil van Meel en giet daaroverheen de Melk en laat dit 5 minuten rusten.
    Voeg dan de rest toe en kneed het tot een gladde deeg en laat dit 45 minuten rusten.
    Beboter een springvorm van 20 cm doorsnede en bestrooi deze rijkelijk met suiker.
    Rol het deeg uit tot 2 cm dikte en steek er rondjes uit met een kleine cola glas of vormpje uit en leg deze rondjes in de vorm en laat 10 minuten rusten.
    Oven voorverwarmen op 220 graden Celcius.
    Bak de broodjes plusminus 15 a 20 minuten.
    Bestuif met poedersuiker ( die heb je helemaal tot poeder gestampt toen je woest was op je partner) en serveer eventueel een vanillesaus erbij.

Eet smakelijk.

Laatste bewerkt: 12 April 2017
    Sintra98 vindt dit leuk.
  10. miekekoning

miekekoning Veteraan

Van harte gefeliciteerd!

Plaats een recept dat op jouw "paastafel" komt te staan (of wat je graag zou willen dat er kwam te staan)

Het winnende recept:

Nodig... kliekjes van Pasen zoals hardgekookte eieren, restjes beenham, de aangebroken mayonaise, amsterdamse uitjes en het sap ervan, restjes brood of afbakbroodjes. Vers toevoegen... een beetje vers geknipte bieslook en/of peterselie, olijfolie en peper en zout naar smaak.

Pel de hardgekookte eieren en snij deze in grove stukken, snij de restjes beenham in kleine dobbeltjes, halveer wat amsterdamse uitjes en knip of snij wat bieslook en/of peterselie. Doe wat mayonaise, sap van de amsterdamse uitjes, peper en zout in een kommetje en meng dit door elkaar. Proef en meng tot het een lekker zoetzuur mengsel is, dat net niet van de lepel afloopt. Snij de restjes brood in grove blokjes, besprenkel ze met olijfolie en strooi peper en zout naar smaak erover. Bak deze krokant in de oven.
    Meng ten slotte de eieren, beenham, amsterdamse uitjes, bieslook/peterselie en het mayonaisemengsel door elkaar en serveer er de krokante blokjes brood (croutons) bij. Lekker om zo op te eten, maar ook voor op een stukje brood of toast.

Voila! Eiersalade van de kliekjes van Pasen...

Eet smakelijk!

Borkie en ienemienie vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.