Toontje2's NL + BE-nl Top 1000

Discussie in 'Overig archief' gestart door -doppie-, 30 November 2015.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
  1. -doppie-

    -doppie- Levende forumlegende

    Mooi gebaar;)
     
    Daxter1966 en Borkie vinden dit leuk.
  2. bjorke-annika

    bjorke-annika Alwetend orakel

    Zeker een mooi gebaar.
    Ik heb mijn lijstje ook maar eens ingevuld.
     
    -doppie-, Daxter1966 en Borkie vinden dit leuk.
  3. Wandermans

    Wandermans Gevorderde

    dank je Ron :)
    en andere Mod's die achter de schermen mee geholpen hebben

    en volgens mij hebben nog niet eerder zoveel mensen (tegelijk) ingestuurd, ik zie veel namen die er niet elke week in staan, heel fijn!
    Hoop dat jullie allemaal geregeld blijven inzenden.
     
    -doppie-, Daxter1966, Borkie en 1 ander persoon vinden dit leuk.
  4. CorinneB

    CorinneB Forumkoning

    Ik ga proberen er elke zondag aan te denken. Misschien toch maar de wekker zetten ;)
     
    -doppie-, Daxter1966 en bjorke-annika vinden dit leuk.
  5. schaapje52

    schaapje52 Levende forumlegende

    Mooi gebaar!

    Ik moest wel even een traantje wegpinken toen ik Toontje op nr 1 zag staan.

    Dank je wel Ron, dat jij het nu overneemt. Zo blijft dit toch behouden en dat is toch wel speciaal.
     
    mar5656, Daxter1966, Borkie en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. theav71

    theav71 Levende forumlegende

    Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat ze Toontje naar level 200 hebben gepusht. Hij was zelf altijd druk bezig om het pushen tegen te gaan, verschillende spelers hebben een ban gekregen omdat ze iets hadden verzonden tijdens het ruilen naar een ander account van zichzelf bijvoorbeeld. Dus mijn gevoel zegt dat Toontje dit helemaal niet leuk zou hebben gevonden.

    Voor de rest hoop ik dat Ron de top 1000 wel iets in opzet gaat veranderen en de boompunten wat minder mee gaat laten tellen. Het verschil tussen level 99 en 100 is wel heel erg veel aan ep, maar volgens de lijst is dat dus nu maar 1 ingeleverd sterretje.
     
    farro vindt dit leuk.
  7. schaapje52

    schaapje52 Levende forumlegende

    Ik begrijp jou reactie wel, maar ik ben persoonlijk helemaal niet bezig met het pushen en of Toontje daar heel erg mee bezig was, weet ik niet. Ik kijk persoonlijk heel anders naar dit gebaar. Toontje heeft in RL de hoogste tree van de ladder gehaald, helaas veel te vroeg. Om een mooie afsluiting te creëren van zijn farm en alles wat hij voor ons gedaan en betekent heeft, is zijn farm eveneens naar de hoogste tree gegaan voor een mooie afsluiting. Zo voel ik dit en zo heb ik er naar gekeken, met een totaal andere gedachte.

    Misschien gaat er inderdaad nog wel iets veranderen. Ik weet het niet en wacht dit gewoon maar af.
     
    Gozertje, tinus138, Farmer121965 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Toen Toontje de lijst begon, vond ik dat ook best wel. Op dat moment zat een groot deel van de top in de laatste levels voor de 100 en nog maar een paar de boom vol. Maar behalve een paar spelers die geen zin hebben om de boom vol te maken, alleen maar voor de top1000 omdat ze aan de laatste rune niets hebben, hebben alle spelers vanaf level 97 de boom nu wel vol.
    En daarna tellen dus alle losse puntjes. Waarbij Bahamarama makkelijker is om een punt te scoren dan Farmerama, maar ondertussen zijn er al 15 spelers level 100 gepasseerd en die krijgen daar weer regelmatig een punt bij.
    Het zou leuk zijn als er veel meer spelers bij de 2e 50 willen horen, maar die bereik je niet door de levels zwaarder te laten tellen.
     
  9. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Het is heel simpel alles opgeteld wat je in de voorgaande rubrieken ziet. Dus je Farmerama level met je Bahamarama level met de ambachtslevels en de boompunten bij elkaar geteld.
    Hoe het komt dat je het gevoel hebt dat je steeds lager op de lijst komt weet ik niet. Daar zijn 2 mogelijkheden voor, ofwel er posten steeds meer spelers die hoger zitten, ofwel er zijn steeds meer spelers die je voorbijgaan.
    Ik heb zelf last van een combinatie van die 2. In de top10 wordt steeds trouwer gepost, waardoor ik soms niet meer bij de top20 hoor, en ik weet dat er een aantal spelers mij voorbij gespeeld zijn.
     
    Boer.Piet vindt dit leuk.
  10. Boer.Piet

    Boer.Piet Junior expert

    Ah, ik zie het nu. De ambachten zijn apart opgeteld en niet het getal wat in de tabel staat.
    Mij lijkt het ook dat het farmerama level wel wat zwaarder gewogen zou mogen worden...
     
  11. Leo.netten

    Leo.netten Teller

    Het is juist het baha level wat in jou geval de boosdoener is. Je plek in de top 1000 komt door je boompunten maar er staan veel spelers onder je die veel hoger in level van baha zijn. Dus met andere woorden als die ook 7795 boompunten hebben ga je nog verder zakken.
     
  12. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Dat is bij mij ook de boosdoener. Verder staan wij precies gelijk, terwijl er behoorlijk wat spelers tussen ons in staan.

    Er is maar 1 speler die met een lager level boven Boer.Piet staat, en ik ga er vanuit dat de spelers die onder hem staan ook niet zo maar de boom vol kunnen maken. Maar het is waar dat de groep die de boom wel vol kan maken steeds groter wordt, en daarmee gaan dan de andere zaken zwaarder wegen. Er zouden maar weinig verschuivingen zijn wanneer de Farmeramalevels dubbel geteld zouden worden.

    En het idee is dat het een allrounderstop is, dus de punten van Farmerama gaan tellen in plaats van de levels werkt ook niet.
    Een beter allround evenwicht zou je krijgen als de Farmerama levels tellen, de Bahamarama levels delen door 2, de ambachten x4 en de boompunten delen door 50. Dan tellen alle onderdelen ongeveer even zwaar mee.
    Maar nu is het gemakkelijk uitleggen dat het gewoon alles opgeteld is, en dan komt er een berekening aan te pas en begrijpen veel spelers het niet meer. In dat geval komen spelers die de boom niet vol willen maken wel hoger op de lijst, en verder zou er niet zo veel veranderen.
     
  13. annigjen

    annigjen Keizer van het forum

    Wat heb jij dit mooi neer gezet. Ik vind dit een hele mooie gedachte van jou
     
    Gozertje vindt dit leuk.
  14. RonSchoof

    RonSchoof Board Administrator Team Farmerama NL

    Ik volg deze discussie uiteraard met volle belangstelling.
    Het is (voor mij) nog te vroeg iets aan Toontjes opzet te veranderen, maar ook Toon was voor vooruitgang.

    Twee zaken stelde hij daarbij steeds in het licht: een Top hoort de werkelijke spelgegevens weer te geven waarbij het spel primair is gebaseerd op het behalen van levels.
    Plus: het moet met weinig extra moeite mogelijk zijn de scorelijsten in te vullen en te verwerken.

    BD en overschot aan sterren telden bij hem niet, want die kun je wel gebruiken om een hoger level te bereiken maar zijn geen doel van het spel op zichzelf. (Al zijn er spelers die juist BD of sterren in de balk als doel hebben gekozen). Ze zijn een middel in het spel.
    En Gouden Bananen op de teller zijn zo ook een middel, je kan er pas wat mee als je ze in de tempel investeert.

    Daar kan ieder anders over denken, maar ik steun die redenering.

    Moeten meetbare resultaten gewogen worden? Oftewel, gaan we de levels van het ene deel van het spel (Bahamarama, ambachten) anders meetellen dan het andere deel?
    Daar is zeker wel wat voor te zeggen, maar dat is geen 1-op-1 kwestie.
    We hebben namelijk te maken met een discrepantie: zodra je op Farmerama level 100 hebt bereikt is je surplus aan benodigde EP opeens lineair en laag, terwijl het daarvoor hyperbolisch en hoog is.
    Sorry voor de moeilijke woorden, als ik het vereenvoudgd uitleg: Tot level 100 heb je steeds meer EP nodig om het volgende level te halen. Vanaf level 100 is het voor ieder level hetzelfde aantal EP en veel minder dan in de voorgaande levels.

    Wanneer we levels niet gewoon optellen maar van een wegngsfactor voorzien moeten we dat ook in de formule meenemen. De vraag is of we dat willen.
    Bij Bahamarama doet dat probleem zich niet voor.

    Maar level-up op Bahamarama is wel weer heel veel eenvoudiger dan op de boerderij.

    o_Ok bij de ambachten is het niet zo dat de ambachten even moeilijk zijn in het opwaarts gaan. Dat tegen elkaar gaan afwegen heeft zijn eigen problemen.

    En dan zijn er nog andere, moeilijker meetbare, factoren zoals de veredeling van gewassen.
    Het veredelen van gewassen is een belangrijk deel van het spel om voordelen te behalen, maar evenzeeer moeilijk in punten om te zetten.
    Toch is iemand die bijna alle veredelingen heeft gedaan hoger op de boerenladder dan iemand die nog niets heeft veredeld.
    Zelfs al gebuiken veel boeren nauwelijks iets anders als de roos en de anjer voor meer dropitems.

    Genoeg stof om over na te denken als in de periode tussen Kerst en Oud- en Nieuw de afdelingen van BP alleen open zijn voor de continuïteit en geen nieuwe verrassingen voor ons (als modteam) in petto hebben.

    En ga gewoon door met de discussie hier, er is genoeg tijd om erover te denken.
     
    Boer.Piet, -Coco1968- en farmermikkie vinden dit leuk.
  15. kerkdijk

    kerkdijk Forumkenner

    En ik....vul gewoon het lijstje in en wacht wel af :).
    Baha weer een level behaald.
     
    Kabouter_1 vindt dit leuk.
  16. schaapje52

    schaapje52 Levende forumlegende

    Hier ook het lijstje weer ingevuld.

    Op de farm zojuist geleveld naar 93 en dit precies binnen 3 maanden. :music:
    Op Baha 2x een level up.
    100 sterren ingeleverd.
    Voor de Spa nog 50.000 punten te gaan.
    Voor de Bloemist, pffff, nog 100.000 punten te gaan. Deze zal wel heel lang gaan duren aangezien die echt niet opschiet.
     
    annigjen en Daxter1966 vinden dit leuk.
  17. Boer.Piet

    Boer.Piet Junior expert

    Zo maar een idee om over na te denken: je kan de weging van farmerama levels zo laten als ze nu zijn, maar de baharama levels veel minder zwaar laten wegen, bijvoorbeeld één level stijgen 0,5 of nog minder punten toe te kennen. Dat maakt de berekening in ieder geval eenvoudiger...
     
  18. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Ron, je hebt het mooi omschreven.
    Als ik kijk naar de veredeling lijkt mij dat ook heel moeilijk om mee te nemen, er zijn niet zo duidelijk levels.
    Daarnaast wordt het veredelen voor de toplijst dan een doel in plaats van meer veredelen als hulpmiddel van het spel.
    Dat is ook de reden dat ik en veel anderen actief bezig zijn met de alchemist. De enige kabouters die bij mij op het land komen zijn degene om hoger te komen bij de alchemist.

    Wat betreft de weging van het aantal levels, is het wel waar dat de 90-levels allemaal erg zwaar zijn, maar ook na level 100 blijft het moeilijker om Farmerama 1 level omhoog te gaan in een maand dan Bahamarama 1 level in een week.

    Wat betreft de sterren, het is inderdaad een hulpmiddel, en geen doel. Maar wel iets wat duidelijk aangegeven staat.
    Een boom vol maken terwijl je bijvoorbeeld alleen nog voor betere (sneller levelen) ambachten gaat en je de ambachten zelf al in de laatste fase hebt zitten, is natuurlijk niet het doel van het spel, alleen maar vanwege deze toplijst.
    En wanneer je de boom wel vol hebt, maakt het natuurlijk een behoorlijk verschil of je 50 of 5000 sterren over hebt.
    Wanneer je dus de boompunten zou delen door 50 en het aantal overgebleven sterren door 100, maak je het verschil duidelijk en telt wel alles mee wat je bereikt hebt. Sterren verdwijnen niet zomaar als je ze inzet, maar veranderen in boompunten. Iemand met veel sterren over kan bij een forse uitbreiding van de boom veel sneller omhoog gaan dan iemand zonder sterren.

    BD is een ander verhaal, voor een groep spelers een doel op zich, maar als je wilt geef je miljarden aan BD in 1 week uit. BD is dus veel meer een hulpmiddel om doelen te bereiken dan in een allrounderstop een meetbaar instrument.
    Wil je een zeer wisselende toplijst, dan zou de BD in miljoenen meegenomen kunnen worden. Dus voor iedere miljoen een punt.
    Dat zou wel echt een verschuiving betekenen en de lijst dynamischer maken.

    En dat was wat Toontje in het begin aangaf. De boompunten tellen zo zwaar mee om de lijst dynamisch te maken en iedereen de mogelijkheid te geven bij de eerste 20 te horen, ook al is je Farmerama level nog niet zo hoog. De Farmerama-ep nemen, zou de rest van de punten ondergeschikt maken en het inhalen moeilijk maken.
    Doordat er ondertussen 50 spelers op het Nederlandse forum zijn die de boom vol hebben, is het dynamische er aardig uit. Je plaats wordt bepaald door het aantal spelers dat een update geeft en de volgorde wordt voornamelijk bepaald door Bahamarama.

    Ik ben best wel een behoudend type en heb de neiging om Toontjes Top1000 ongewijzigd te willen laten, maar als er veel animo is voor wijzigingen, dan komen ze maar met ideeën en mag jij beslissen wat je er mee doet.
     
  19. annigjen

    annigjen Keizer van het forum

    IK vind de BD in het spel wel belangrijk. Het is een goed middel om je doel te bereiken. Om zeker ook hoger in het spel te komen. Mijn doel met de BD is om volgend jaar de top 1000 mee te gaan doen. Als die er komt. Voldoende BD hebben is ook fijn om verder te kunnen komen met de fokquesten. Zo kun je die afronden zonder er teveel SV aan te besteden
     
  20. theav71

    theav71 Levende forumlegende

    Je kan beter het hele jaar door je bd uitgeven om voorraad te kopen voor de top 1000, dat betekend wel dat je bd saldo niet zo hoog zal zijn gedurende het jaar door. En de een geeft dus graag zijn bd uit om questen af te maken, de ander om voorraad te maken, weer een ander bouwt graag gekleurde stallen en een ander wil liever een hoop bd maar heeft amper voorraad. Hoogte van je bd saldo zegt dus niks.

    Om even op de boompunten terug te komen, er zijn genoeg spelers die wel genoeg sterren hebben maar deze dus niet willen inleveren om de boom vol te maken. Misschien een idee om de sterren + boompunten mee te laten tellen tot dus een maximum van het op dat moment te halen boompunten.