Praatgroep Viking sage event

Discussie in 'Overig archief' gestart door Klaartjuh, 9 Mei 2016.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. .-Ard1970-

    .-Ard1970- Forum freak

    Als je daar vanuit gaat dan is de kans 1 op 24 dat je de juiste gooit en kom ik ook nooit en te nimmer uit op 1 op 12.

    Want dan hoef je de eerdere berekeningen niet mee te nemen.
    En kan Ron hoe goed het ook bedoelt is de aantallen van de eerste 4 keer ook niet meenemen.

    Het gegeven blijft hoe dan ook dat er een kleine kans is dat je uiteindelijk in de roos gooit.
     
    harm-jan70 vindt dit leuk.
  2. RonSchoof

    RonSchoof Board Administrator Team Farmerama NL

    Het gaat hier uitsluitend om de kans de roos te raken, niet hoe spelers de game spelen.
    Aangezien het raken van de roos doel is van deze berekening kan het heft bij de vijfde worp 100% gehaald zijn.
    Als de speler elke worp die niet 5 lampjes geeft een nog ongebruikt heft kiest moet uiterlijk de vijfde worp de vijf-lampjes status behaald zijn.
    Voor de kans op de roos uiterlijk in de vijfde worp mag derhalve het heft uit de vergelijking worden gehaald. Gooit immers iemand eerder 5 bij de kop en/of de rune dan zal die deze blijven kiezen. De kans op de roos in díe ronde neemt weliswaar iets toe, maar niet voor het totaal.

    En dus is mijn berekening correct.
    De kans is onafhankelijk van de keuze die een speler bij de 5e worp maakt voor de onzekere mogelijkheden bij kop en rune.

    Want natuurlijk, als iemand in een eerdere ronde 4,5 lampje heeft gescoord bij de rune zal die afwegen te gaan voor 40 stermunten (de roos laten gaan maar zeker al 5+4,5 lampjes) of toch voor de kans op de roos te gaan. Maar dat heeft niets met de kans...op te maken, dat is een gevoelsmatige beslissing.

    Voor het berekenen van de kansen op 40 of 25 stermunten hebben we simpelweg te weinig informatie. Een actuaris kan nog wel een waarschijnlijkheidstabel maken op basis van aannames, maar ik denk niet dat iemand hier daar op zit te wachten.

    De kans op de roos is met bijna 1 op 12 niet slecht, vind ik.
     
  3. popje4

    popje4 Levende forumlegende

    nou nou nu volg ik het niet meer:cry: was nooit goed in wiskunde.....zie wel waar de bijl strand...
     
    harm-jan70, owl., BoerAnnelies en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. .-Ard1970-

    .-Ard1970- Forum freak

    Nee want je telt de kans per ronde bij elkaar op. Op zich niets mis mee maar doen moet je dat wel doen met de factor van het heft want bij de eerste worp weet je de juiste heft nog niet.

    Of je moet zeggen bij de 5e worp weet ik de heft en heb ik de andere mogelijkheden geprobeerd en blijft er dus een kans over van 1 op 24 dat je in de roos gooit.

    Want bij de eerste worp moet je echt uit gaan van 400 mogelijkheden.

    Wat je doet is begrijpelijk maar wiskundig gezien onjuist.
    Uiteindelijk weet je het heft wel en kan je zeggen dat je deze mogelijkheid dus buiten beschouwing laat maar voor de correcte berekening kan dit niet.

    Jij gaat namelijk uit van 80 juiste mogelijkheden. Omdat je het heft weet.
    Maar omdat je mogelijkheden gaat uitschakelen (de berekening van 1/7 maal1/9 enzovoort) kan je de kansen van de eerdere ronden die je probeert niet meenemen.

    Volgens mij word het wel een discussie die voor vele niet meer te volgen is dus of het zinvol is om heel lang hier mee door te gaan weet ik ook niet.
     
    Laatste bewerkt: 10 Mei 2016
    popje4 en harm-jan70 vinden dit leuk.
  5. tinus138

    tinus138 Teller

    Hier gaan we gewoon morgen beginnen en zien wel wanneer we het bijltje erbij neer gooien.Na alles hier te hebben gelezen en faq door gespit te hebben ,begin ik al een beetje een punthoofd te krijgen. We zien wel wat het word of niet
     
    astrid1960, popje4, owl. en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. schaapje52

    schaapje52 Levende forumlegende

    Als ik al die berekeningen zo voorbij zie komen, denk ik, schaap gewoon gewas kweken, soep in de molen :wuerg:maken en daarna gooien. Dan goed kijken welke lampjes het meest branden en daarmee ver gaan. Zo simpel is het toch? xD

    Ik zie wel waar mijn bijltje gaat landen en als die niet landt dan heb ik gewoon pech gehad. xD
     
    daisy17858, popje4, Marianne632 en 12 anderen vinden dit leuk.
  7. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    @Ard Ik wil er dit nog wel over kwijt
    Heft weet je na 4 keer gooien welke de meeste heeft
    bij de rune heb je of de juiste al gevonden of er zijn 4 mogelijkheden afgevallen en dan houd je 1/6 over
    voor de bijl geldt hetzelfde en wordt het 1/3 Dus de kans is stuk groter
     
    popje4, harm-jan70, dutchboy en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. RonSchoof

    RonSchoof Board Administrator Team Farmerama NL

    Neen, het heft is ook in de eerste ronde niet van belang.
    Als ik in de eerste ronde de juiste kop en rune krijg dan heb ik in de vijfde ronde zeker het goede heft en dus de roos.
    De kans is 1 op 12.

    Maar je hebt gelijk, voor de meeste spelers is dit niet te volgen en erg belangrijk is het voor hen ook niet.
    Het gaat hen om het spel en hoe ze zoveel mogelijk stermuntjes kunnen halen.
    Een beetje opletten bij het kiezen van de onderdelen per ronde en dan de beste combinatie inzetten in de vijfde ronde zal hen minder stress geven en nog steeds een goed gemiddelde aantal muntjes.
     
    popje4, Errim en .-Ard1970- vinden dit leuk.
  9. .-Ard1970-

    .-Ard1970- Forum freak

    Bijna goed mieke.
    Je houdt bij de kop 1/4 over
    en een ans van 1/4 maal 1/6 is echt 1 op 24..

    Mieke is de slimste van ons drie. Die rekent het gewoon uit wat er overblijft en dan kom je op een kans uit van 1 op 24 dat je met de vijfde bijl de roos treft.

    Wil je echter de mogelijke kans van de eerste 4 ronden optellen bij het geheel van 1 op 24 dan moet je toch het heft meenemen (maar dat berekenen we wel op de universiteit ;))
     
    popje4 en harm-jan70 vinden dit leuk.
  10. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    OWWWW joepie ik ben de slimste dat is dan ook de eerste keer in mijn leven:p:music:
     
    daisy17858, tinus138, popje4 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Paddington28b

    Paddington28b Forum-generaal

    volgens mij moet je gewoon zo veel mogelijk di en eventgewassen bij elkaar zien te halen en dan hopen/rekenen op zo veel mogelijk groene rondjes......
     
    daisy17858, popje4, astrid1960 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. RonSchoof

    RonSchoof Board Administrator Team Farmerama NL

    Mijn prof zei het geregeld: let op dat ze statistiek niet met kansrekening verwarren!
     
  13. lijebouwman

    lijebouwman Forummeester

    dat wiskundige deel gaat me boven de pet, ik zie wel hoeveel munten ik krijg:)
     
    daisy17858, popje4, blackscorpion64 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. eevee60

    eevee60 Alwetend orakel

    :cry: O wat een ingewikkeld gedoe :wuerg:

    Zo ga ik het ook doen dat is me spannend zat;)
    Domweg zaaien en oogsten
    :D mixen die hap en gooien maar.
     
    daisy17858, tinus138, schaapje52 en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. rikmark

    rikmark Forum freak

    Even vluchtig alles gelezen begin ook met zaaien, oogsten en bijltjes gooien.
    Zit er nog een magneet achter het bord ... dan gooi ik zeker raak :p, zo niet berg je dan maar ik gooi niet zo best. :oops:
     
    daisy17858, schaapje52, Borkie en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. yvon61

    yvon61 Forum-analist

    Ik ga gewoon beginnen en als de gooien erg tegen vallen stop ik er gewoon mee. Als het redelijk te doen is speel ik verder. Ga niks uitrekenen, word al helemaal moe van al dat gedoe wat ik net gelezen heb.
    En ja ik ben geen wiskundige, had vroeger boekhouden op school en daar ben ik wel goed in.;)
     
    daisy17858, tinus138, rikmark en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Alextheman95

    Alextheman95 Regelmatige auteur

    Pff, net als vorig event geen idee hoe of wat. Het lijkt allemaal steeds omslachtiger te worden. En ik heb economie gestudeerd maar hier heb ik (weer) geen zin in. Ben op vakantie dus kan met mazzel 1x in de ochtend en 1x in de avond oogsten. Maar toen ik aan het werk was bij vorig event had ik al hetzelfde gevoel (oogst ik ook maar 1x in de ochtend en 1x in de avond met mazzel). Denk dat ik deze maar gewoon oversla (als eerste sinds laaaaange tijd), succes allemaal! ;)
     
    daisy17858, Borkie, dutchboy en 1 ander persoon vinden dit leuk.
  18. astrid1960

    astrid1960 Forum-analist

    allemaal veel succes, puzzel en werp plezier,
     
  19. blackscorpion64

    blackscorpion64 Alwetend orakel

    En de knapste :music:
    Omdat je mooie lijstjes kan maken en ik niet;)
     
    daisy17858, rikmark, schaapje52 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    oww ja mooie lijstjes die moeten jullie straks paar weken missen ik waarschuw nu vast:p
     
    BoerinPeer, daisy17858, rikmark en 4 anderen vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.