Praatgroep Viking sage event

Discussie in 'Overig archief' gestart door Klaartjuh, 9 Mei 2016.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RonSchoof

    RonSchoof Board Administrator Team Farmerama NL

    Halve lampjes? Waar staat dat? Er zijn vijf succes lampjes en er branden er 1, 2, 3, 4 of 5 zoals ik eerder al zei.

    5 lampjes komt in iedere verdeling in elk geval 1 keer voor, en ik verwacht ook echt maar 1 keer.
    Over hoe vaak de andere lampjes voorkomen in een verdeling voor kop en rune weet ik niet, daarover hebben wij geen informatie. Ik verwacht bij de rune van 9 resterende lampjes 2x4, 2x3, 2x2 en 3x1 en bij de kop (7 resterend) 2x4, 2x3, 2x2 en 1x1.

    Over de verdeling aan punten bij brandende lampjes weet ik ook niets. GD laat zulke informatie niet los, dat is ook beter voor de spanning in het spel.
    Maar er is daar zeker een vaste formule voor dus trouw noteren dan kun je het na verloop van genoeg worpen uitrekenen.

    De kansberekeningen die ik eerder langs zag komen zijn erg ruw want in de vijfde worp kun je in plaats kans op de roos voor 50 stermunten soms ook gaan voor 40 munten omdat je de informatie uit de eerste 4 worpen gebruikt om de vijfde te bepalen.
    Of direct na de start van het event naar de Vikingwinkel gaan, als je het recept hebt staat daar een banner met "uitverkocht" doorheen.
     
    beereekhoorn en kimmie2012 vinden dit leuk.
  2. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    In de FAQ staan duidelijk meerdere halve rondjes afgebeeld. Is dat veranderd of gezichtsbedrog?
     
    daisy17858, kimmie2012 en dutchboy vinden dit leuk.
  3. john-j

    john-j Forum-hertog

    bedankt mvg john-j
     
    dutchboy vindt dit leuk.
  4. .-Ard1970-

    .-Ard1970- Forum freak

    Als er geen halve lampjes zijn verklaar dan voor mij het feit dat bij de ene keer van 7 lampjes in de afbeelding er 15 sterren worden gegeven en de keer erop 20 sterren. Want dat is dan ook niet te begrijpen.

    De berekening die gemaakt is ging over de kans van de juiste bijl. Dat er met slechtere bijlen ook punten te verdienen zijn doet niets af aan het feit dat er maar 1 bijl goed is van de 400 mogelijkheden die er zijn.

    Verderop is er duidelijk benoemd wat het minimale en het maximale is aan soep wat je moet maken om bepaalde zaken van het event te halen.
     
    daisy17858, dutchboy en harm-jan70 vinden dit leuk.
  5. schaapje52

    schaapje52 Levende forumlegende

    Dit is heel wat anders als op het perron zitten wachten op de trein. Ja een boemerang, geen idee. Kwam zo in mij op. xD Ik zal waarschuwen als ik ga gooien. xD
     
    rikmark, Farmer121965, beereekhoorn en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. RonSchoof

    RonSchoof Board Administrator Team Farmerama NL

    Hmm inderdaad staan er halve lampjes in de afbeeldingen.
    Was mij niet opgevallen en staat ook nergens vermeld in onze info.
    In dat geval is de verdeling bij de runes dus van elke mogelijkheid 1.
    En bij de koppen zit zeker de 5 volle lampjes (elke worp is kans op elk van de ringen dus ook om de roos te halen) en de verdeling van de overige lampjes over de andere koppen random, maar elk aantal lampjes komt hooguit één keer voor.

    Voor de actuarissen onder ons een nog wat grotere uitdaging om te berekenen.

    Voor de kans op de roos in de vijfde worp kun je 100% invullen aamgezien je bij worp 5 zeker weet welk heft het goede is.
    Dus we kunnen uit 80 kop/rune-combinaties kiezen en niet uit 400 bijlen.
    Voor de kans geldt:
    Eerste bijl:
    1/8 (kop) x 1/10 (rune) = 1 op 80 = 0,0125
    Tweede bijl:
    1/7 (kop) x 1/9 (rune) = 1 op 63 = 0,0159
    Derde bijl:
    1/6 (kop) x 1/8 (rune) = 1 op 48 = 0,0208
    Vierde bijl:
    1/5 (kop) x 1/7 (rune) = 1 op 35 = 0,0286
    Vijfde bijl:
    1/4 (kop) x 1/6 (rune) = 1 op 24 = 0,0417

    De totale kans is 0,0125 + 0,0159 + 0,0208 + 0,286 + 0,0417 = 0,1195 en dat is net niet 1 op 12 (1 op 11,95).
    Betreft dus alleen de kans op de roos dus maximale score.

    Dus heel wat beter als 1 op 400.
     
  7. sanne1000

    sanne1000 Forum-baron

    sla weer over 8 uurs gewas vreselijk en heb er ook geen zin meer in
     
    .Fisherman., schaapje52 en knoepertje vinden dit leuk.
  8. annigjen

    annigjen Keizer van het forum

    IK moet er morgen echt even goed voor gaan zitten. Heb het gelezen, maar vluchtig.
     
    daisy17858 en dutchboy vinden dit leuk.
  9. knoepertje

    knoepertje Oudgediende

    Ik haal niet eens een event met moeilijkheidsgraad gemiddeld :mad: , wat moet ik dan met deze :wuerg:??
    Ik ga morgen wel gewoon met het gewas beginnen maar ga niet meer moeilijk lopen doen , helpt toch niet :oops:
     
    beereekhoorn en daisy17858 vinden dit leuk.
  10. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    knoepertje dan ga je voor stallen of stekjes dat is veel minder muntjes en laat je de wolkenrij lekker zitten
     
  11. knoepertje

    knoepertje Oudgediende

    Doe ik , bedankt voor de opkikker ;)
     
    eevee60, daisy17858 en dutchboy vinden dit leuk.
  12. blackscorpion64

    blackscorpion64 Alwetend orakel

    Moet je zeker doen want dan kan ik op tijd bukken xD
    Sjeetje Ron, vroeger hogere school wiskunde gestudeerd ;)
    Ik hou het lekker simpel, zaaien oogsten en lampjes tellen, meer niet :music:
     
    katbla, rikmark, eevee60 en 9 anderen vinden dit leuk.
  13. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    Dat is farmerama voor dummies Houd ik van
    Kweken bijltjes gooien en zien waar je uitkomt:wuerg:
     
    katbla, Borkie, Farmer121965 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. .-Ard1970-

    .-Ard1970- Forum freak

    Volgens mij heb ik nergens gezegd dat er een kans van 1 op 400 is dat je de roos haalt.
    Ik zeg alleen dat er 400 verschillende mogelijkheden zijn met de gegevens die er nu zijn.
    En van die 400 mogelijke combinaties is er maar 1 juist en geeft dus het totale aantal punten.

    In een eerdere berekening gaf ik al aan dat het heft te verwaarlozen is waardoor het aantal mogelijke goede bijlen terug te brengen is naar 80 combinaties waar de bijl tussen moet zitten.

    Verder klopt de berekening van 1 op 12 niet want je gaat er nu vanuit dat het heft bekend is. Concreet klopt het niet en zou je berekening als volgt moeten zijn.

    1e bijl
    1/8 kop maal 1/5 heft maal 1/10 runes = 1 op 400 = 0.0025
    2e bijl
    1/7 kop maal 1/4 heft maal 1/9 runes = 1 op 252 = 0.0040
    3e bijl
    1/6 kop maal 1/3 heft maal 1/8 runes = 1 op 144 = 0.0069
    4e bijl
    1/5 kop maal 1/2 heft maal 1/7 runes = 1 op 70 = 0.0143
    5e bijl
    1/4 kop maal 1 heft maal 1/6 runes = 1 op 24 = 0.0417

    Totaal is dan 0.0694

    o_Ok al vallen de heften weg als mogelijkheid die er is, ze tellen wel mee met de eventuele mogelijke kansen die er zijn.

    Maar het gaat hier over de kleinst mogelijke kans die er is dat je de juiste pijl hebt. Niet dat het voor het event uitmaakt want ook bij mindere bijlen kan je punten halen.

    En om het niet helemaal ingewikkeld te maken. Je neemt de 5e mee in de kansberekening maar dat zal iemand niet doen.
    Hoezo zal je er voor kiezen als je 4 lampjes heb branden bij de koppen om het risico te nemen om er dan minder te hebben? Want gelet op de halve die er zijn is de kans aanzienlijk klein dat je de hoofdprijs gokt (wat je op dat moment gaat doen)
     
    Laatste bewerkt: 10 Mei 2016
    harm-jan70, daisy17858 en blackscorpion64 vinden dit leuk.
  15. kimmie2012

    kimmie2012 Forummeester

    Ik ga gewoon beginnen met gewas maken en drops oogsten. dan lekkere soep koken en gooooooien maar.

    Op t einde ga ik wel kijken hoeveel sterren ik bij elkaar heb gegooid en dan ga ik lekker shoppen.

    Wel heb ik vast een helm gekocht zodat ik geen boemerang tegen mijn hoofd krijg van schaapje. Magneet heb ik ook al stiekem achter de roos geplakt.(ssst niet doorvertellen) Dus kom maar op!!
     
    Snowdrops1, katbla, blackscorpion64 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. .babouska.

    .babouska. Forum-baron

    Het ziet er allemaal weer leuk uit. Mijn plan: ik ga tot het einde van het event 3x per dag het eventgewas zaaien. Morgen alvast met veredelde anjers flink wat dropitems binnenhalen. Ik ga voor de bonenstaak (de losse items zijn ongeveer net zoveel waard als de staak:inlove:) dan natuurlijk het recept. Daarna wil ik nog proberen om de stekjes, de stallen, de coupon en de partydraaien te pakken te krijgen. Zal wel niet allemaal lukken, maar er zijn veel mooie prijzen dit event :inlove:
    Succes iedereen.
     
    kimmie2012, blackscorpion64, Borkie en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. daisy17858

    daisy17858 Forum-overlever

    Vluchtig de faq gelezen.o_O
    Mijn doel is goed te doen, denk ik.
    Ik ga voor de chocolade saus.:inlove:
    Als dat lukt ben ik al super tevreden.
    Mocht het zijn dat ik super gooi, dan zie ik wel wat nog meer haalbaar is.;)
     
    herma1234, rikmark, dutchboy en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    De heften tellen niet mee want na 4 keer gooien welk heft alle lampjes heeft. Dat is een zekerheid.
    Dus hoeft die niet mee te doen in de berekening.
     
    dutchboy vindt dit leuk.
  19. .-Ard1970-

    .-Ard1970- Forum freak

    Uiteindelijk wel maar als je begint dan weet je toch niet welk heft er juist is, dus heb je in totaal toch echt 400 verschillende mogelijkheden.
     
    dutchboy vindt dit leuk.
  20. miekje9

    miekje9 Levende forumlegende

    Je moet altijd 5 keer gooien of je moet de max al gehaald hebben dus gaat het alleen om de 5de keer gooien en dan weet je het heft
     
    dutchboy en Errim vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.