Nieuwsbrief Q1 2014

Discussie in 'Hoofdkantoor archief' gestart door Toontje2, 27 Mei 2014.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
  1. Toontje2

Toontje2 Forum freak

Hallo allemaal,

Ik wil jullie ten eerste nog een goed 2014 wensen! Ik weet dat het al erg lang geleden is dat de laatste producers nieuwsbrief verscheen en daar wil ik me voor verontschuldigen – we hebben het hier erg druk gehad en op de één of andere manier vlogen de maanden voorbij.

In deze nieuwsbrief geef ik jullie een update over de features/opdrachten waar we mee aan het werk zijn, beantwoord ik een aantal vragen die door de modteams zijn verzameld en vertel ik wat er de laatste tijd bij het Farmerama team speelt.

We beginnen met de updates!

Update: Mentorsysteem

We zijn een paar weken geleden begonnen met de technische implementatie van de herziening van het mentorsysteem en jullie kunnen een paar grote veranderingen verwachten! Er zullen een paar gebouwen worden gereorganiseerd, zodat jullie alle sociale features gemakkelijker kunnen vinden, we verbeteren en vereenvoudigen alle sociale connecties en integreren een ingame zoekfunctie om het vinden van buren te vergemakkelijken. Het hele systeem is gebaseerd op player volition (speler selectie), dit betekent dat je zelf je mentor/kuikens/buren/huwelijkspartner kunt zoeken, vinden en selecteren. Je kunt er natuurlijk desgewenst ook voor kiezen om niet getoond te worden.

Zodra we deze versie van het mentorsysteem online hebben, kunnen we starten met het werk voor fase 2, dat als doel heeft interactieve features (misschien zoiets als “Top 5 mooiste boerderijen” ^^) en andere interessante interacties met andere spelers. Maar wees gerust - we zullen jullie nooit dwingen om vrienden via facebook te zoeken!

Update: nieuwe eventtechniek

Het derde stripevent is net geëindigd en we zijn alweer begonnen met de voorbereidingen voor het vierde. Met het invoeren van de stripevents wilden we langzaam toewerken naar een nieuw type event met een grotere variatie aan opdrachten (in vergelijking tot de ‘traditionele events”) … zoals ik in de Verjaardagsstrip-podcast al vertelde, is dit erg lastig en daarom doen we het stap voor stap. We hebben tot dusver in ieder stripevent een nieuwe eventtechniek ingevoerd (januari = molenproduct leveren, maart = willekeurige opdrachten gebaseerd op spelerslevel en andere factoren, mei = oogsten van planten/dieren binnen een bepaalde tijd) en we zullen op deze manier doorgaan. Op die manier kunnen we zien wat werkt, wat niet werkt, wat jullie leuk vinden, wat jullie niet leuk vinden enz. In de loop van het jaar zullen we waarschijnlijk ook steeds meer “experimentele ideeën” testen. Het uiteindelijke doel is nog steeds: het vinden van een techniek die zo eerlijk en aantrekkelijk mogelijk is voor alle spelers, ongeacht in welk level iemand zit.

Tot zo ver de uitleg over de grootste updates die al in eerdere nieuwsbrieven zijn genoemd. Dan gaan we nu verder met de vragen uit de community!

Community vragen – begin 2014

1. Waarom is er nog geen fokmogelijkheid voor de bijen? Dat was het volgende fokdier waar de spelers om hebben gevraagd.

Er zijn 3 verschillende redenen dat de zaken niet altijd gaan zoals we hebben toegezegd, of althans niet in de volgorde die we eerder hebben gezegd:

1. Bijen fokken:

Toen we de enquête hielden voor het volgende fokdier, waren er al een aantal dieren helemaal uitgewerkt om in de fokproductie te worden opgenomen. We hadden dit duidelijker in de enquêtetekst moeten melden – onze excuses hiervoor! De bij is nu wel in de voorbereidingsfase, maar het kan zijn dat er een ander dier voorgaat, omdat die al klaar is en het met de bij nog een tijdje zal duren voordat alles klaar is (het duurt altijd erg lang om alles voor te bereiden voor een nieuw fokdier!). Ik beloof echter dat de bij zodra hij klaar is zal worden toegevoegd aan het fokprogramma.

2. De 7 ambachten (en meer recepten/verbetering van de alchemist en spa manager)

Farmerama heeft door de jaren heen verschillende producers, community managers en lead- game designers gehad en het lijkt erop dat al die verschillende mensen iets anders hebben beloofd …. Meestal vergaten ze hun beloften aan hun opvolgers te melden. Dit heeft er de laatste maanden toe geleid dat ik regelmatig even heb gevloekt over mijn voorgangers en ik probeer nu dus die ‘cirkel’ te doorbreken en ben dan ook erg voorzichtig met wat ik beloof.

Ik zal in het algemeen alleen ideeën noemen en pas als deze ideeën daadwerkelijk in ontwikkeling zijn en ik redelijk zeker weet dat ze met succes worden voltooid. Houd er alsjeblieft rekening mee, dat ik niet weet wat er 4 jaar geleden allemaal is gebeurd en beloofd. Als ik zeg: “We denken dit of dat te gaan doen….”, dan betekent dit dus ook dat we er over aan het denken zijn – het betekent niet perse dat iets dan ook definitief zo zal zijn, want soms is iets niet mogelijk en we hebben maar een beperkt aantal medewerkers en tijd en we moeten ons daarnaast ook aan de bedrijfsdoelen houden en hoewel we een enorme hoeveelheid leuke ideeën hebben – we zouden tientallen jaren bezig zijn om die allemaal uit te werken en in te voeren in het spel.

Wat betreft de spa manager en de alchemist: De spa manager heeft recent twee nieuwe recepten erbij gekregen en we hebben plannen om bestaande alchemist-recepten te verbeteren.

We zijn bezig om te kijken naar compleet nieuwe zaken en een nieuw recept voor de alchemist (misschien wel met sterren …) maar dat komt allemaal pas later.

3. Waarom zijn de strip events niet afwisselender dan nu?

Zoals ik hierboven al vertelde, is de nieuwe eventtechniek(wat je ziet in de stripevents) een ‘gefaseerde update’, dat betekent dat we iedere keer nieuwe technieken en mogelijkheden invoeren (in plaats van alles in 1 keer). Waarom we dit zo doen? Als we alles in 1 keer zouden doen, zou het 6 maanden ontwikkelingstijd kosten, wat voor jullie erg saai zou worden. Daarnaast is het ook belangrijk dat we het geleidelijk aan willen doen en we iedere verandering afwegen, beoordelen en evalueren zodat we een goed beeld krijgen wat jullie leuk vinden en wat niet. Het heeft geen zin om 6 maanden in een feature te investeren, waarvan we denken dat jullie die leuk zullen vinden, om er dan later achter te komen dat jullie het helemaal niet leuk vinden. ^^

Ik hoop dat deze antwoorden jullie een beetje hebben geholpen bij jullie belangrijkste vragen. Er worden iedere week duizenden vragen gesteld op de fora, dus is het altijd erg lastig om een goede selectie van die vragen te maken.

Enkele voorproefjes over nieuwe dingen die in de tweede helft van dit jaar zullen komen:

Midden tot eind 2014

1. (binnenkort) Tijd om afscheid te nemen

Met pijn aan mijn hart moet ik aankondigen dat ik na bijna 5 jaren bij Bigpoint, het bedrijf zal verlaten (en Farmerama dus ook). Begin juli volg ik mijn vriend naar Nederland. Tegen die tijd zal ik nog iets posten om afscheid te nemen en om mijn vervanger aan jullie voor te stellen, maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het fijn vond en een groot voorrecht om samen te werken met het Farmerama team, de mods en admins en met jullie als spelers.

2. “Bahamarama III” – Het Koraalrif (werktitel)

We hebben jullie mening gevraagd over vier verschillende concepten voor een nieuwe Bahamarama-uitbreiding. Onze ontwerpers willen jullie heel erg bedanken voor jullie deelname aan de forum-enquête! De verschillende concepten waren gebaseerd op jullie eigen ideeën en feedback die in de loop van de jaren zijn verzameld. De concepten waren: Vissen bij zonsondergang, De Vergeten Eilanden, Oerwoud Avonturen, Red het Koraalrif. Jullie favoriete thema is: “Red het Koraalrif”.

Het eindresultaat zal een compleet nieuw deel van het spel worden!

Dit zijn momenteel de ideeën:

Het is via de haven op het Bahamarama-hoofdeiland toegankelijk. Je kunt van daar uit “expedities” maken naar de koraalriffen, waar lokale bewoners je hulp nodig hebben om het bedreigde ecosysteem van het koraalrif te redden. Om te helpen, zul je de zee moeten doorzoeken naar specimen van organismen en de lokale bewoners helpen bij de reproductie en uitzetting in het koraalrif, om zo het ecosysteem te herstellen.

Deze feature zit nog in een erg vroeg stadium van ontwikkeling, dus dit is alles wat we er momenteel over kunnen vertellen. We zijn zelf erg enthousiast over deze nieuwe feature en we hopen dat jullie het uiteindelijke eindresultaat ook leuk zullen gaan vinden!