Handelen op de markt

Discussie in 'Help archief' gestart door orchidee2.0, 17 April 2016.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. orchidee2.0

orchidee2.0 Forumleerling

Hallo,

ik heb veel gelezen over dat velen veel BD verdienen door te handelen op de markt. tot nu toe koop ik bijna nooit iets van de markt en verkoop ik af en toe gewassen. Dit betekend dat ik meestal alles gewassen en dieren zelf groei maar dit wil ik veranderen. Dus ik vroeg me af hoe je kan weten voor welke prijs je dingen kan verkopen zodat je winst krijgt. en hoe je weet voor welke prijs je producten/gewassen/dieren het goedkoopst kan kopen. en hoe je uit kan rekenen welke gewassen/producten/dieren het beste verkopen op bepaalde momenten. Oftewel, hebben jullie nog tips/strategieën over hoe je het beste kan handelen op de markt?

groetjess
    Orchidee

Borkie vindt dit leuk.
  2. -Coco1968-

-Coco1968- Levende forumlegende

Als je nog geen ervaring hebt, begin dan met de eerste 10 zaden kopen in de zaadhandel, en verkoop die op de markt voor minimaal het dubbele, altijd even kijken naar de vraagprijs op de markt voordat je iets aanbied.
    Vervolgens doe je dat met de volgende 6 gewassen, net zo lang totdat je merkt dat de vraagprijs op de markt niet meer het dubbele is. Daar is het nog wel interessant om voorraad aan te leggen voor events.
    Zo gauw de prijs ongeveer gelijk is, koop je die zaden niet meer en kijk je zo nu en dan of je op de markt die gewassen goedkoper kunt kopen dan de groothandelsprijs.

Bij de bomen hanteer ik de regel dat ik van xxl bomen de vruchten verkoop wanneer ze boven de 100 BD zijn, en van de andere bomen boven de 200 BD. Opkopen doe ik bij een prijs van 50% van de schuurwaarde tot ik ruim 10.000 stuks heb. Dan koop ik alleen tot 40% van de schuurwaarde.

Stallen moeten minimaal 200 BD per uur op brengen. Dus als je kippenhokken classic++ hebt, of oranje/rode kippenhokken, dan leveren die binnen een uur een kip op van meestal ruim 500 BD per uur. Maar je kunt natuurlijk niet altijd snel genoeg oogsten.
    Konijnen zijn vaak te verkopen boven de 1000 BD, en binnen 5 uur klaar. Opkopen doe ik die niet. Deze 2 soorten maak ik altijd zelf.
    Andere dieren koop ik als ik zie dat ik ze voor 500 BD kan kopen, en bijzondere stallen onder de 1000 BD.

Misschien kom je anders uit met je stallen, daarvoor moet je dus zelf kijken wat voor stallen je hebt, en wat de vraagprijs is. Ik verkoop bij goede prijzen 5 tot 10 stuks als ik maar minimaal 50 stuks overhoud, en zet stallen op waar ik geen 100 stuks van in de schuur heb.
    Marmotten, eekhoorns, beren, adelaars, het veranderd nog wel eens wanneer er een nieuwe quest bijkomt met oude dieren.

Producten nog voorzichtiger zijn met verkopen. Kijk eerst maar eens op de markt wat een dier kost, kijk dan of je voor het product 1 of 2 dieren nodig bent. Dan nog het voer en de lange tijd op het veld, maakt dat er op producten bijna geen winst zit. Angora voor 1100 koop ik dus gelijk, ik weet dat ik daar de konijnen regelmatig voor verkoop. Truffels, wol, rijlessen koop ik onder de 2000. Verkopen doe ik pas ruim boven de 4000. Er is ook een speler die aangeeft geen producten te verkopen onder de 10.000. Boven de 10.000 vind ik verkoop vaak interessanter dan zelf inleveren in een quest. Maar als er een tijdelijk event is waar producten worden gevraagd, dan zit de verkoopprijs er zo op. Een stuk of 100 op voorraad om te kunnen verkopen is dus handig.

harm-jan70, beereekhoorn, Borkie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. farmermikkie

farmermikkie Levende forumlegende

Ik heb toen ik ging starten met handelen op de markt, een lijstje gemaakt met alle gewassen + dieren + producten en hun prijs op de markt op dat moment. Vervolgens een paar dagen gekeken of de prijs erg veranderde. Zo krijg je per gewas/dier/product een idee van wat een normale prijs is.

Vooral als er events zijn of een nieuwe quest, kunnen de prijzen van de gevraagde spullen enorm stijgen. Dat is dus bijna altijd een goed verkoopmoment.

Veel plezier met handelen! Het geeft ook veel inzicht in wat je het beste op je akkers kunt neerzetten. Een dier van 10 uur dat 5.000 bd oplevert, is interessanter dan een dier dat in diezelfde 10 uur 1.000 bd oplevert. Je zou het dier van 5.000 bd kunnen verkopen (let op dat er altijd 10% marktcommissie van je verkoopprijs wordt afgetrokken), en daar 4 of 5 van die goedkopere dieren voor terug kunnen kopen, als je die nodig hebt of de voorraad ervan op wilt hogen.

4. orchidee2.0

orchidee2.0 Forumleerling

hoii,
    nog een paar vraagjes,
    De prijs waar farmermikkie het over had en de vraagprijs waar -Coco1968- het over had, is dat de standaard prijs die je ziet staan bij het aanbieden van een artikel en dan bij de groene pijl? Of is het de prijs die je ziet staan bij de aanbiedingen van andere boeren?
    en waar kan je zien wat de schuurwaarde is van producten?
    verder super bedankt voor de tips :)
    groetjeess

Borkie en farmermikkie vinden dit leuk.
  5. farmermikkie

farmermikkie Levende forumlegende

Ik had het over de goedkoopste aanbieding op de markt. Dus de laagste prijs waarvoor andere boeren het aanbieden.

o_Ok als je zelf gaat verkopen, altijd kijken waar andere boeren het voor aanbieden. En dan dus niet aanbieden voor die verkoopprijs die je automatisch in je schermpje krijgt. Als je op die prijs dubbelklikt, kan je hem veranderen. Je kunt ook de prijs 'schuiven', maar ik vul altijd zelf de prijs in na dubbelklikken.

Borkie en orchidee2.0 vinden dit leuk.
  6. -Coco1968-

Het is de prijs van andere boeren. En als je er zoveel tijd in wilt stoppen om te kijken wat de waarde is bij het aanbieden van iets, dan zie je of de prijs op dat moment naar beneden gaat of naar boven gaat.
    Soms zijn er boeren die een partij (soms 10 aanbiedingen van 1 stuks) voor een veel goedkopere prijs op de markt zetten, dat daarna de prijs gelijk een stuk hoger ligt. Soms is er ook net een boer voor je aan het opkopen geweest. Vergelijken is dus niet verkeerd.
    Bomen geef ik aan om voor 40% van de waarde te kunnen kopen. Meestal zijn boomvruchten veel goedkoper dan de schuurwaarde, en dan kun je de schuurwaarde bij de groene pijl zien.
    Verder kun je de schuurwaarde altijd in de schuur zien.

Er zijn ook producten die dagelijks schommelen. Wanneer je iedere dag alles nakijkt en een beetje een goed geheugen hebt, dan krijg je door dat bijna alle spelers de zelfde bestellingen krijgen, die zijn op dat moment iets duurder dan normaal.
    Mest gaat voor mijn gevoel altijd s'avonds naar beneden en s'morgens weer een stukje omhoog. Maar vanwege het risico op verlies, heb ik nooit geprobeerd daar winst uit te halen.

Borkie, harm-jan70 en orchidee2.0 vinden dit leuk.
  7. msMaybecouple

msMaybecouple Forum prof

Mest probeer ik altijd zo veel mogelijk op te slaan (let op bij de mesthoop, vol is vol, de rest gaat verloren) en zet probeer deze te verkopen met een event (met eventgewas) . Dan is er heel veel mee te verdienen. Hou dan wel de eventkalender in de gaten bij geruchten en speculaasjes. Als voorbeeld komende week is een fokevent gepland. Dit betekend dat er niet veel te verdienen valt op mest. Maar 27 april begint de volle maan. Grote kans dat dan de prijs omhoog schiet. Ik begin dan iets minder dan 1 week voor het event begint de mest op de markt te zetten tegen zo hoog mogelijke prijs. Als ik te veel mest heb en deze niet kwijt kan dan probeer ik deze te gebruiken om in de bloemisterij deze te gebruiken. Of ik verkoop deze toch maar goedkoop (tegen de laagste prijs op de markt) Beter iets dan niets.

orchidee2.0 en Borkie vinden dit leuk.
  8. -Coco1968-

Op dit moment is de mest redelijk geprijsd door de nieuwe Bahamarama gewassen. Daarom heb ik vanmorgen gekeken waar de eerste aanbieding van 100 stuks stond. Dat was bij 60 BD. Vervolgens heb ik alle kleine aanbiedingen die ervoor stonden van 39 tot 54 BD opgekocht, met als gevolg 8 aanbiedingen op de markt.
    De meeste dagen krijg ik meer dan 200 mest terwijl ik er 300 op kan slaan. Ik begin dus nooit een week van te voren met de mest voor maximale prijzen op de markt zetten, dan heb ik de 10 aanbiedingen veel te snel bereikt. En wanneer de mest al een paar dagen onder de 3 zit, kun je de mest voor maximaal 5,75 aanbieden. Vervolgens moet je wachten tot die allemaal verkocht zijn voordat je de eigen mest duurder op de markt kunt zetten. Tot 3 dagen van te voren zet ik dus de mest op de markt voor een bedrag dat ik verwacht dat ze verkocht wordt, daarna ga ik pas nadenken over hogere prijzen.

9. nicolle73

nicolle73 Levende forumlegende

de tip die ik je kan geven is altijd voer maken in de molen. daar kun je ook veel aan verdienen. dus nooit de molen stil laten staan. begin gewoon met de dieren wat je hebt en daar een voorraad van te maken. dan even kijken wat de prijs is van de gewassen en dat vergelijken met de prijs van het voer. is het te laag dan hou je het voer vast. met events waar dieren gevraagd worden kan het voer heel duur worden. ik verkoop elke dag voer en ik doe de gewassen zelf maken dus niet kopen. dus je hebt 100% winst

orchidee2.0 en Borkie vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.