De ForumFarmers

Discussie in 'Overig archief' gestart door -Coco1968-, 3 December 2014.

Beste forumlezers,

Wanneer je in dit forum aktief aan de gesprekken wil deelnemen, of een eigen post wil starten, moet je eerst in het spel inloggen. Wanneer je nog geen spelaccount hebt zal je je eerst moeten registreren. We verheugen ons op je bezoek in ons nieuwe forum. „Naar het spel“
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Tot mijn grote verrassing had ik vanmorgen een igm van Ron.
    Mijn reactie bij de klaagmuur hoorde daar niet thuis, omdat die een discussie uitlokte, en dat is niet de bedoeling van de klaagmuur. Een dergelijke reactie hoort thuis in de speakerscorner.

    Met mijn negatieve gevoelens bij het kliekje binnenvallen? Dat lijkt me niet een goed begin.
    Met mijn serieuze ergernis binnenstappen bij het leuterdraadje? Ongepast.
    Binnenvallen in de boerenhut waar spelers rustig met hun buren koffie zitten te drinken? Nee toch?

    Maar er is de laatste tijd zeer regelmatig iets van de klaagmuur verwijderd met als reden dat de klaagmuur teveel als klets- en discussiedraad wordt gebruikt.
    Blijkbaar is er behoefte aan de mogelijkheid om te discussiëren over het spel en het forum, en is daar geen andere plaats voor.

    Dus als je graag iets kwijt wilt over het spel of het forum, wat niet thuis hoort in de openstaande praatgroepen, en je kunt het voor je gevoel ook niet kwijt in alle draadjes waar het voornamelijk over andere zaken dan het spel gaat, voel je dan vrij om hier te posten.

    In dit draadje kun je wel een reactie verwachten, en niet alleen van personen die het met je eens zijn. Voel je dus niet te snel aangevallen.

    Verder tellen natuurlijk gewoon alle forumregels, maar heb ik speciaal deze gecopiëerd:

    Algemeen
    Onze community stelt zonder jou en de andere leden natuurlijk helemaal niets voor. Dat betekent dus ook, dat iedereen er deel van uit mag maken. Zodat zoveel verschillende soorten mensen zo vlekkeloos mogelijk met elkaar om kunnen gaan, hebben wij een paar regels opgesteld, die ook moeten worden opgevolgd. Dat betekent natuurlijk niet, dat er geen ruimte meer voor discussies zou kunnen zijn. Wij willen alleen, dat die dan wel een beetje netjes en zakelijk zouden worden gevoerd.

    Het spreekt vanzelf, dat daarbij niemand voor paal mag worden gezet, of tot de bodem toe mag worden afgekraakt, in het verlengde daarvan is het tevens verboden om mensen uit te lachen, te beledigen of te kwetsen.

    Als iemand anders er toevallig een andere mening op nahoudt dan jij, zou dat tot meer levendigheid op het forum moeten leiden – en mag niet als excuus worden gebruikt, om de tegenpartij met allerlei hatelijke opmerkingen te bestoken, of om anderszins negatief op te vallen.

    Klachten
    Het spel wordt gedragen door jou en de rest van de community. Daarom zijn wij ook heel erg benieuwd naar jouw mening en feedback. Als jij een klacht hebt, kun jij die het allerbeste maar uiten, zodat wij van jou op die manier de mogelijkheid krijgen het in de toekomst beter te doen, en zo kunnen wij dan ook beter aan jouw wensen tegemoetkomen.

    Vergeet niet, dat jij ook hier een beetje op jouw woorden moet letten! Scheldkanonnades, het beledigen van onze medewerkers en andere users zijn natuurlijk niet de bedoeling. o_Ok is het verboden, om spelers op te hitsen, om met het spel te stoppen, of om geen spelvaluta meer te kopen. Dat soort mededelingen hebben op het forum niks te zoeken en worden dus ook meteen weer verwijderd.
     
    lammetjes, harm-jan70, stien56 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. HofvanDromen

    HofvanDromen Levende forumlegende

    Lieve Coco...

    Jij bent net als iedereen altijd van harte welkom in het Plattelandsvrouwen Leuterclub draadje..
    Dat is namelijk het unieke van dat draadje...Wij zijn daar vrolijk,verdrietig, negatief en positief kritisch..
    o_Ok al lijkt het daar een grote bende ..In die bende zul je ..als je ergens mee zit altijd ook wel een serieus antwoord krijgen
    Ik vind het zelf ook zeer ongepast dat men in de klaagmuur niet meer mag klagen..
    Het klagen wat er stond was niet buiten proportie en mijn inziens binnen de regels..
    Dat het een discussie uit zou lokken ?? Die is er dan om oplossingen te vinden en te maken..
    Dan mag een oplossing van posten verwijderen NIET de oplossing zijn..
    Het is een algemeen gegeven dat een bepaald draadje , alle bescherming en voorkeur geniet..
    Let wel !! dat is mijn mening ...
    Ik vind het heel jammer dat er tegenwoordig op deze manier *gewerkt* wordt op het forum..
    Je kan namelijk ook een Regelende Functie op een heel andere en positief ingestelde manier bekleden...
     
    Laatste bewerkt: 3 December 2014
    -Coco1968-, harm-jan70 en stien56 vinden dit leuk.
  3. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Bedankt. Het gaat niet om het welkom zijn. Ik ga ervan uit dat ik ook in het kliekje en in de boerenhut welkom ben.
    Het gaat er ook niet om dat ik iets tegen die draadjes heb.
    Persoonlijk heb ik altijd iets tegen kliekjes gehad, er nooit bijgehoord. Wel grappig dat hier een praatgroep kliekje&co heet, want Co, dat ben ik natuurlijk.
    Ik ben altijd serieus met iets bezig. Dus tijdens een vergadering actief, en na een vergadering of nog napratende over het onderwerp, of vertrokken. Ik ben ook serieus met Farmerama bezig. Dat vind ik leuk. Maar ik vind niet altijd alles leuk, en dat wil ik ook graag kunnen delen.
    Als ik dan zie wat voor reacties er bij de klaagmuur verwijderd worden, en hoe vaak ik zelf de neiging heb om te reageren op de reactie van iemand bij de klaagmuur, maar ook in het juichtopic, dan ben ik blij dat Ron me deze weg gewezen heeft.
    Een draadje waar het inhoudelijk om Farmerama gaat, en niet om de koffie, het gebak, het likken, de sociale contacten en privé gebeurtenissen, de fantasieverhalen over een koraalrif of al het andere tijdverdrijf in deze rubriek. Het is aan mij niet besteed.
    Maar ik gun iedereen van harte die draadjes. Dus leuter lekker verder bij de plattelandsvrouwen (en ga daar eind dit jaar vooral niet mee stoppen) en geef hier gewoon je mening over de (on)mogelijkheden van de klaagmuur en andere Farmerama zaken waarvan je vind dat wel eens over nagedacht mag worden.
     
    -Tits-, lammetjes, HofvanDromen en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. stien56

    stien56 Alwetend orakel

    Dames hierboven - ik kan jullie helemaal volgen!!

    Nu maar hopen dat dit draadje niet ook weer verwijderd gaat worden!
     
    lammetjes, HofvanDromen en harm-jan70 vinden dit leuk.
  5. HofvanDromen

    HofvanDromen Levende forumlegende

    Coco..

    Voor mij zijn onzinnigheden en serieus zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden ...
    Daarom voelde ik mij het beste thuis in de Plattelandsvrouwendraad..
    Dat er een grote behoefte is aan een serieus inhoudelijk draadje , ook dat begrijp ik heel goed..
    Ik hoop dan ook voor jou en anderen dat deze draad mag blijven bestaan..
     
    stien56 en -Coco1968- vinden dit leuk.
  6. harm-jan70

    harm-jan70 Levende forumlegende

    Exact mijn gedachten Hof.

    En Coco enkel serieus bezig zijn, mag ook! Dat misschien sommige mensen dat kleed niet past, doet niet ter zake.
     
    moontje68 en stien56 vinden dit leuk.
  7. RonSchoof

    RonSchoof Levende forumlegende

    Voor sociale praat, grappen grollen zijn er genoeg mogelijkheden op ons forum.
    In de bestaande sociale draadjes, alsook bij de forumspelletjes waar het spel vaak wordt gecombineerd met 'social talk'.
    In de praathuizen zit ruim variatie, de ene trekt wat meer cynische reacties, de ander is wat zoetgevooisder, weer een ander meer vluchtig en ook eentje waar het vooral om aanwezigheid gaat.
    Er is de sectie voor feedback, maar dat gaat meestal meer om losse reacties, en natuurlijk de praatgroepen over specifieke onderwerpen. Daar wordt dan weer 'on topic' geëist.
    Niet iederéen is blij met deze duidelijke structuur, velen echter wel en zeker nieuwe forumgangers hebben er baat bij.

    Toen ik Coco de suggestie deed voor haar grief een discussie-topic te openen in Speakers Corner had ik in gedachten een topic over betreffende onderwerp.
    Niet een doorlopend draadje voor discussies over spel en forum.

    Maar waarom zou dat niet kunnen?
    Als het draadje zich onderscheidt van de sociale draadjes door discussies op basis van argumenten. Geen gevoelszaken maar een volwassen omgang met elkaar. Het weglaten van de verschillende sympathieën en antipathieën die we elders veelvuldig de boventoon zien voeren.

    Zo'n draadje zal een nuttige toevoeging zijn op wat er beschikbaar is.
    Met de opzet die Coco in de eerste post aangeeft, waarbij ik het op prijs zou stellen als zij het cursieve gedeelte hierboven daar nog aan toe wil voegen (omdat het anders bij het archiefvegen uit beeld verdwijnt) en dat mag ook in andere woorden.

    =*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=_=*=

    In je opening geef je aan wat tegen kliekjes te hebben, met de kleine letter, niet specifiek het draadje. Hoewel die naam je wel verbaast.

    Laat me je daarom wat over de ontstaansgeschiedenis vertellen.
    Bij de eerste verjaardag van Farmerama hadden een aantal spelers in het eventdraadje met elkaar erg veel lol. Iedereen mocht meedoen met die lol (die eigenlijk op die plek off-topic was) maar een aantal toenmalige spelers uit de toen bestaande 'sociale' draadjes maakten erg zure opmerkingen, met als grote favoriet dat zo'n kliekje niet in de praatgroep of het forum thuishoorde.
    En ging je dan een sociaal draadje in, dan was de welkomstmat net bij de mattenmaker voor nieuwe bekleding.
    Eén van de spelers van het gezellige clubje besloot toen een eigen sociaal draadje te beginnen, vroeg en kreeg toestemming.
    En de geuzennaam was duidelijk: het "Kliekje"; maar dit werd juist een draadje waar niemand buitengesloten zou worden, ook eenmalige bezoekers van harte welkom, vandaar "& Co".
    Later werd de term Cootjes gebruikt door mensen die al lang meelazen en opeens wel iets wilden zeggen. dan zeiden ze: "ik ben al lang een Cootje, ik durf niet zo goed op een forum te posten, mensen zijn zo onaardig tegen anderen. Maar hier durf ik wel."

    Tot zover het ontstaan, bijna vier jaar geleden.

    Net zoals uit de andere sociale draadjes zijn er uit Kliekje & Co moderatoren voortgekomen. Sinds kort zelfs een BA. De Plattelandsvrouwen hebben al veel eerder mods en BA's geleverd.
    Doet helemaal niks terzake. Alle draadjes worden gelijk behandeld, in sommige draadjes wordt er wat luidruchtiger over gedaan dan in andere. Voor het team maakt het geen verschil.

    En zo zal ook dit nieuwe draadje worden gemodereerd op basis van de forumregels en de uitgangspunten van het draadje.

    Het bewaken van die uitgangspunten, in dit draadje dus onder andere zakelijke discussie, kunnen bezoekers onderling doen. Pas als het de spuigaten uit loopt zal ingrijpen door een mod plaatsvinden. Zoals we dat in alle praatdraadjes doen.

    Alea iacta est.
    Het is nu aan jullie.
     
  8. harm-jan70

    harm-jan70 Levende forumlegende

    Lang verhaal Ron.

    Het leven is elke dag een feestje. Staar je niet blind op dingen. *punt* Geniet van elke dag * 2e punt*

    Begraaf je zelf niet in het verleden, het verleden is wat iemand vast houdt, mensen gaan door met het leven. Het verleden is niet meer. Geniet van je oomzeggers, familie..van alles eigenlijk.... Een vage bekende tegenkomen op straat, die je uitnodigd voor een kop koffie in een restaurant...een lul verhaal op hangt...Geniet ervan!!
     
    Laatste bewerkt: 4 December 2014
    stien56 vindt dit leuk.
  9. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Een draadje openen over een specifieke klacht is dus echt helemaal niets voor mij.
    Er zijn op dit forum al meerdere topics geopend met de vraag waarom er niet voor gezorgd kan worden dat een aankondiging niet als ongelezen op het forum kan komen. Je hebt zelfs al eens de moeite genomen om dat uitgebreid te testen, maar blijkt dat probleem niet te hebbben, dus is zo'n probleem dan ook moeilijk op te lossen. Een mogelijkheid zou zijn om een bumpje te geven, maar op dit nieuwe forum schijnt BP toestemming te moeten geven voor iedere posting in de sectie Hoofdkantoor.
    Ik dacht begrepen te hebben dat vanwege de kolom aan de rechterkant met huidige events, jullie als team besloten hadden dat dat bumpje teveel moeite was.
    Daarom heb ik mij er vreselijk aan geïrriteerd toen ik bij een voorgaand event merkte dat er niet alleen een BA uit dat draadje komt, maar ook de teamleider de moeite neemt in dat draadje te posten dat er een nieuwe OA is. Dit door middel van een afgesproken code "plink ploink". Op het moment dat ik dat zag vond ik het te laat om te reageren. Nu ik bij dit event weer geconfronteerd werd met een OA die op gelezen stond, heb ik gelijk bij het Kliekje gekeken, en mijn irritatie daarover in het klaagdraadje gepost.
    Even klagen, mijn irritatie kenbaar maken. Niet de bedoeling hebbende er in het klaagdraadje, of elders, een discussie over te beginnen. Mijn verbazing was dus ook groot, en mijn irritatie niet minder, toen de posting verwijderd werd als zijnde een poging een discussie te starten.

    Maar blijkbaar mag over een dergelijk onderwerp wel worden gediscussieerd. Iets wat mij heel erg verraste.
    Ondertussen is het mij duidelijk dat het team het bumpje niet teveel moeite vind, maar de toestemming regelen bij BP. Daarom hoop ik dat dit draadje voldoende draagkracht krijgt om te zorgen dat jullie als team ook hier even willen toeteren of plink-ploinken als er een OA is. Dan hoef ik niet op de dagen dat ik een OA verwacht mee te lezen met het lief en leed van het kliekje.

    Verder weet ik niet goed wat ik aan moet met het cursieve gedeelte.
    Dit draadje gaat zich als het goed is onderscheiden van de sociale draadjes, door er geen sociale onderwerpen of discussies te hebben, maar spel en forumgerelateerde. Daarbij mag best de gevoelens betreffende het spel uitgesproken worden, en zijn ook kinderen welkom, dus is volwassen omgang ook niet nodig. Het woord zakelijke discussies heb ik ook niet in het openingstopic genoemd, en ook niet als voorwaarde in de forumetiquette gevonden.
    Iedereen mag zijn mening geven, ook zonder argumenten. In het klaagdraadje mag niet worden geklaagd als dat een reactie uit kan lokken, en als je zo'n klacht dan hier plaatst dan moet je het onderbouwen? Zakelijk nog wel? Post maar een stelling waar een flinke discussie uit kan komen. Dat zorgt voor levendigheid.

    In het openingstopic heb ik gelijk een aantal woorden rood gekleurd, die de kern van dit topic weergeven. Het cursieve gedeelte zie ik geen wenselijke toevoeging in. Wanneer je met volwassen omgang bijvoorbeeld bedoeld dat je elkaar met respect behandeld, dan zie ik dat al staan in de tekst: Scheldkanonnades, het beledigen van onze medewerkers en andere users zijn natuurlijk niet de bedoeling. Wat je bedoeld met sympathieën en antipathieën die elders de boventoon voeren, begrijp ik taalkundig wel wat je bedoeld, maar niet wat je er inhoudelijk mee bedoeld. Misschien dat je, desgewenst via igm, een lijstje kan geven van onderwerpen die je daar mee bedoeld? Dan kan ik proberen dat in eigen woorden toe te voegen in het openingstopic zonder daarmee dit topic juist om de onderwerpen te laten draaien die je niet besproken wilt zien.

    Je sluit vervolgens af met (volgens mij) een Latijnse tekst, waar neem ik aan de Nederlandse vertaling onder staat.
    Die tekst: het is nu aan jullie, wekt de indruk dat hier een kliekje probeert om iets op te zetten. Ik hoop echt dat iedereen zich hier welkom voelt, ongeacht hoe vaak een speler iets op het forum post of in welke praatgroepen een speler verder nog komt.
    Het is ook zeker niet de bedoeling dat dit een anti-draadje wordt. Maar ik hoop wel dat spelers zich hier wat vrijer voelen hun mening over spel of forum duidelijk te maken, en dat er pas gewist wordt als het zoals je aangeeft, de spuigaten uitloopt.
     
    Laatste bewerkt: 4 December 2014
    harm-jan70, snietje1 en -Tits- vinden dit leuk.
  10. RonSchoof

    RonSchoof Levende forumlegende

    Alea iacta est is een Nederlandse uit het latijn afkomstige zegswijze, letterlijk: de teerling is geworpen, en meer hedendaags vertaald " We zullen zien hoe het gaat".

    Want de posters, wat ze schrijven en hoe ze dat doen, zullen het bestaansrecht moeten bewijzen.

    Neen, ik ga geen lijstjes maken wat er wel of niet in dit draadje kan.
    Persoonlijk denk ik dat als mensen hier onzinnige dingen posten, danwel alEdit
    leen klachten en daaronder staat tien keer " ik ook" of " ik ben het met je eens" dat er geen meerwaarde is.
    Een discussie zonder argumenten is geen discussie.
    Daarin kan iemand wel een mening hebben, "Stand.nl" op radio-1 bewijst dat iedere dag en het levert soms goed amusement op.
    Meestal echter stelt het alleen bestaande controverses op scherp, en vrijwel altijd verwatert dat naar omzichtig geformuleerd maar toch tegen personen gerichte aanvallen.

    Dus ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen, daarbij ook in hoeverre posters elkaar gaan aanspreken als er te persoonlijk wordt aangevallen.

    EDIT
    Er bestaat uiteraard geen enkel bezwaar tegen dat posters ook in dit draadje de traditie van melden dat er een OA staat gaan vestigen.
    En wanneer zo'n traditie bestaat en in ere wordt gehouden zal het zeker ook van tijd tot tijd gebeuren dat een teamlid een keer meedoet.
     
    Laatste bewerkt: 4 December 2014
  11. goldtrix

    goldtrix Gevorderde

    Ik ben vroeger nog actief geweest op andere fora, waar veel meer mogelijkheden bestonden om threads te openen, en om een geschikte thread te vinden. Op dit forum moet ik vaak heel goed nadenken over de vraag waar iets nu het best zou thuishoren, zonder dat het gewist wordt.

    Dit forum heeft bv. geen threads over:
    - actualiteit
    - film
    - humor (hier kun je bv. een cartoon of een grappige foto posten die je ergens gezien hebt)
    - muziek (bv. je favoriete band)
    - enz.
    - enz.

    Dergelijke threads:
    - zorgen doorgaans voor meer animo op een forum
    - vormen een bron van inspiratie
    - zorgen ervoor dat je de andere forumleden beter kunt leren kennen
     
    katbla en -Coco1968- vinden dit leuk.
  12. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Bedankt. Allereerst voor de vertaling. De Nederlandse uitdrukking ken ik wel, de Latijnse afleiding is niet zodanig Nederlands dat die in mijn woordenboek staat.
    Ik ben het helemaal met je eens dat opmerkingen als welles, nietes, ik ben het met je eens, ik niet, niets toevoegen aan een topic. Daarom ben ik heel blij dat de mogelijkheid op dit forum is gekomen om een reactie leuk te vinden. Dan kun je eenvoudig aangeven dat je het met de inhoud eens bent.
    Als topicstarter wil ik een dergelijke poster ook best vragen of er een waarom bij mag. De noodzaak dergelijke reacties te verwijderen zie ik niet zo. Ik had uit je vorige posting begrepen dat als je zegt: ik vind het niet leuk dat je voor een gemiste adventdag moet betalen, je daar ook een argument bij moet geven.
    Voor en tegenstanders melden zich na zo'n opmerking vanzelf wel.

    Het is jammer dat veel spelers zich persoonlijk aangevallen voelen, terwijl het vaak helemaal niet persoonlijk bedoeld is. In het openingstopic heb ik dan ook aangegeven dat je wel tegen een andere mening moet kunnen als je hier post.
    Schelden, negatieve reacties gericht op een persoon ipv op zijn mening of het beledigen van personen zijn duidelijk niet toegestaan.

    goldtrix, het lukt me niet hier je reactie te citeren, op de i-pad raakte ik een verkeerde plaats aan waardoor de reactie te snel werd geplaatst.
    Persoonlijk mis ik dat soort topics niet, maar ik kan me wel voorstellen dat er spelers zijn die graag een topic over muziek of film zouden willen hebben. Ik weet niet zeker of bij de Plattelandsvrouwen of bij Het Kliekje een lied van de dag wordt geplaatst, maar bij 1 van de beide zeker. Dit zijn ook de topics waar je vermoedelijk je ei wel kwijt kunt. Links mogen niet zomaar geplaatst, maar ideeën over muziek en film wel.
    Actualiteiten liggen gevoeliger, omdat die bijna altijd politiek getint zijn.

    goldtrix, nog 1 toevoeging. Het Clubhuis staat ongeveer leeg. Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat als jij daar met humor binnenstapt en duidelijk maakt dat muziek en film je interesse hebben, er genoeg spelers zijn die graag de Boerenhut binnenstappen en hun favoriete liedjes meebrengen.
     
    Laatste bewerkt: 4 December 2014
    goldtrix vindt dit leuk.
  13. snietje1

    snietje1 Levende forumlegende

    euh, ik wil even iets rechtzetten Alea iacta est, is gewoon latijns, heeft niets met Nederlands te maken. Dit kom uit de tijd van julius Ceasar. Daar zijn wat uitspraken van onthouden, net zoals veni, vidi, vici....(vertaald, ik kwam, ik zag en overwon)
    Volgens mij kan je geen latijns "vernederlandse" of zoiets. Kortom dus gewoon Latijns, of ik heb de les destijds niet begrepen (kan ook natuurlijk)
     
    -Coco1968- en harm-jan70 vinden dit leuk.
  14. RonSchoof

    RonSchoof Levende forumlegende

    Bij ons op school gold van de brugklas tot en met de zesde klas de Dikke Van Dale als maatstaf.
    o_Ok voor de schoolonderzoeken en ook de twee onderdelen Nederlands (samenvatting en tekstverklaren) van het centraal schriftelijk examen.

    En in de Dikke Van Dale staat deze uitdrukking keurig vermeld. Derhalve een Nederlandse uitdrukking, al is die geleend uit het Latijn. Zoals in het erkende Nederlands vele uitdrukkkingen en woorden zijn opgenomen uit andere talen.

    De originele uitdrukking wordt inderdaad toegeschreven aan Julius Ceasar die dit gezegd zou hebben toen hij met zijn troepen vanuit Gallië optrok tegen Rome.
     
  15. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Ik had al het vermoeden dat je 6 jaar middelbare school hebt gehad. En vermoedelijk ook wel een beetje Latijn. Helaas heb ik een eenvoudige MAVO met bijbehorende simpele prisma van 30 jaar oud.
    Ik ben dus blij met de algemene regel dat buitenlandse talen op dit forum niet zijn toegestaan met uitzondering van de meest gangbare woorden.
    Als het niveau van de Nederlandse taal dan een keer op het niveau van de Dikke Van Dale zit, dan is het alleen maar goed als ik eerlijk toegeef niet te weten wat er staat. Mijn veronderstelling, dat je de vertaling eronder had gezet, was dus helemaal fout. Mij er voor schamen doe ik niet.
     
  16. 1-marleen

    1-marleen Forum-commissaris

    Ja, dat was vroeger.
    In de dikke 'Van Dale Hedendaags Nederlands' uit 2006 kom je dergelijke Latijnse uitdrukkingen niet meer tegen.

    Edit:
    Voor de jeugd van nu, een teerling was een soort van dobbelsteen.
    De uitdrukking betekent dat het lot maar moest beslissen.
     
    Laatste bewerkt: 5 December 2014
    -Tits-, snietje1 en stien56 vinden dit leuk.
  17. henny54

    henny54 Regelmatige auteur

    Ik kom ook nog langs met de mededeling dat ik ook achter dit draadje sta, maar tevens pleit ik ervoor dat er best luchtig gereageerd mag worden. Ik weet wel, ik houd van een grap en een grol, iedereen weet dat ondertussen wel, maar natuurlijk kun je ook serieus zijn. Enkel het hoeft niet, ook hier niet! Respect voor ieder zijn woord, gedachten en schrijfwijze. Me er op verheugend dat ik HJ dan toch een keertje tegenkom, want die kop koffie dat lijkt me wel wat!

    Opleiding doet totaal niet ter zake, kijk eens naar de schilderkunst, er zijn schilders zonder een opleiding die groots waren en autodidact. Er zijn er met een academische opleiding en dat waren prutsers.....vind ik dan he?
     
    -Tits-, snietje1, stien56 en 1 ander persoon vinden dit leuk.
  18. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Dank je.
    Wat betreft een opleiding, het is gemakkelijker om schilder te zijn wanneer je naar de schildersacademie bent geweest dan wanneer je een taalstudie hebt gedaan. Wanneer je geen VWO hebt gedaan, zijn alle Latijnse uitdrukkingen abracadabra.
    Ik houd er ook van om te kunnen lachen. Maar zoals Ron ook aangeeft zijn er al aardig draadjes waar je koffie kunt drinken. Allemaal voor iedereen toegankelijk. En net als Ron, houd ik ook van orde en structuur. Dus een klein hoekje op het forum waar je serieus genomen wordt, lijkt me ook niet verkeerd.
    Ik vind het dus heel leuk dat HarmJan en jij allebei in dit draadje posten, maar ik vind het toch ook wel heel erg leuk dat de Latijnse kwinkslagen naar de Dikke Van Dale in een ander draadje zijn gepost. Toen ik een teiltje zag verschijnen, vroeg ik me af wat voor misselijks er geschreven was dat die hint werd gegeven. Opgezocht op Wikipedia. Bleek het een uit het Latijn afkomstige uitdrukking te zijn voor misselijkmakend. Op dat moment kon ik er ook weer om lachen. Je kunt heel leuk met taal spelen. En als je dan op hetzelfde niveau zit, is dat ook voor iedereen leuk. En daarmee wil ik niet zeggen dat de afgestudeerden hun niveau dan maar aan moeten passen aan de boeren en buitenlui. Maar niet iedereen heeft dus dezelfde humor. Er zijn pubers die het humor vinden een reden te hebben de leraar uit te kunnen lachen, en er zijn pubers die het humor vinden om met de leraar te lachen. En vaak zitten ze in dezelfde klas.

    Als je zin hebt met een grap en een grol een verhitte discussie te sussen, vind ik dat hartstikke leuk.
    Als je zin hebt om met grappen en grollen een vuurtje op te stoken, zou ik toch graag hebben dat je dat ergens anders deed. Maar ik ben geen moderator, dus ik zal je post zeker niet verwijderen.
     
    -Tits- vindt dit leuk.
  19. harm-jan70

    harm-jan70 Levende forumlegende

    @Coco en het algemeen

    Weet je wat ik mij afvraag, zover dit vanuit BP geschreven mag worden, ik jouw mag citeren?

    het koste mij ruim 2 dagen om er over na te denken. Het spelletje Farmerama speel ik voor mijn plezier, heb de rem gezet op betalingen. Het spel is gratis speelbaar, wat jij mij ook schreef. Dat is waar, jij stelt/hebt jouw doelstellingen. Die ik m.i. nooit zou halen bij tijdgebrek, Gezien mijn werk, interesses, vind ik jouw berekeningen zeker interessant. Waar wij m.i. op 2 sporen lopen, is het feit dat ik het als een spelletje zie, met een vleugje humor via het forum. Waar ik dubbel kan liggen van het lachen om soms wat simpele postingen, maar waar ik wel iets mee kan...gewoon domweg genieten...

    Met jouw berekening zou ik sneller kunnen levellen, meer binnen kunnen halen, maar dit kost mij te veel tijd. Tijd die voor mij zelf sprekende ten koste gaat van de tijd die ik aan vrienden, werk, sport etc. wil besteden... Natuurlijk kan ik de knip trekken, gelijk blijven lopen, vooruit lopen op. Maar dan komt enkel voor mij zelf sprekende de vraag in mij op en ook voor mij zelf, in hoeverre een (online) spelletje voor mij of voor anderen nog een spelletje is/blijft. Wat offer je op, als je de grens niet meer kunt trekken...?

    Gratis spelen zou voor mij geen mogelijkheid zijn, (Ja ik kan ook rekenen, het is mijn werk) zonder knechten, moet ik m.i. (houdt mij ten goede) dermate tijd investeren in virtueel spel, om bij te blijven, questen te kunnen spelen, tijd die ik feitelijk niet heb, niet wil investeren in een online spel.
    Zonder knechten moet ik gaan rekenen (ben ik goed in, maar kost tijd) moet ik mij suf gaan klikken (kost ook meer tijd dan men soms denkt) om alle extra's, uilen, raven, (mits in bezit) aan te moeten gaan klikken en de oogst binnen te halen om te profiteren van de daarmee het te behalen extra EP of TEP binnen een bepaalde tijd. Raven heb ik niet enkel wat uiltjes...soms komt er wat tussen na het oogsten van de uilen, mijn eekhoorn met eikelding Dan denk ik jammer dan...het zij zo, kan er geen seconde van wakker liggen.. Het is maar een spelletje..Dan maar niet de extra EP....

    Met genoeg geld, tijd, rekenen zou ik zo in de BP top 10 staan, zolang ik maar blijf investeren.

    Met genoeg tijd, zonder geld, lang genoeg het spel spelen(ook de tijd dat iemand het spel speelt, speelt een rol in deze) zou ik hoog kunnen scoren in een Nederlands top ?? lijstje, maar de vraag is wat win ik er nu feitelijk mee?

    Nu denk ik s'morgen als ik wakker word...Waar is de koffie...? ff wakker worden... Na het ontwaken, de koffie, het ontbijt, denk ik oja...ik kan is op Farma kijken, dan wel na de mail. en ander zaken. Vroeger was het koffie zetten, laptob aanzetten, koffie bij laptob, met de bankpas bij de hand...

    Als mijn oogst nu klaar is, ik niet thuis ben, jammer dan.. het spel loopt niet weg....ik zet de knechten wel in voor de onkruidverwijderaar als het heel erg lang uit loopt... Mijn zaakwaarnemer er niet niet is, geen zin in heeft, het is maar een spelletje!

    EP en TEP bestaan voor mij persoonlijk niet meer, kan ik niks mee...levert ook geen spelvoordeel op. Enkel het kunnen schermen dat je bv in level 135 staat... Iemand met geld, staat dan misschien wel in het gekochte level 168. Nu kijk ik liever als ik wat tijd extra heb, hoe kan ik met de tijd die ik heb die omzetten in BD..dat ik daar mijn voordeel en mijn spelvoordeel mee kan doen... Zonder dat mij ik mij hoef te verkijken op top 100 lijstjes of top 10 lijstjes van BP, daar kom ik toch nooit in... Niet, zolang ik eerlijk speel of enkel nog met knechten speel. Sterke nog, wat zouden die of een virtueel lijstje aan mij real life toe kunnen voegen? Een vlucht in...denken, hopen dat....?

    Niks schoppen tegen BP. Wel beseffend dat BP een bedrijf is dat geld wil/verdienen, moet verdienen. o_Ok door middel van de gratis spelers, die reclames filmpjes kijken wat ook geld op levert, mond op mond reclame leveren...etc. etc Dus nee, niet negatief...de dingen zien zoals ze zijn, genieten van een spelletje...maar begrensd!

    Real life zegt mij zoveel meer, vrienden, familie, etc Soms even ter ontspanning Farmerama, het niet hoeven denken, zoals Moe als een zei: gewoon dom door doen. Maar daarna wel met de benen terug in real life, Niet blijven hangen in , hopen op, wegstoppen van...

    m.i. kan bij een spel, waarbij men met geld bepaalde voordelen kan kopen, nooit een zuivere lijst worden opgesteld. Niet in de top 10 van BP, niet in de top 10 van gratis spelers...daar men afhankelijk is, van hoe eerlijk men is..Voor de andere partij, van hoe men dingen controleert. Hoeveel geld iemand investeert...

    Een forum is voor mij iets, waarbij ik denken, kan herzien, kan schrijven:

    Dat is het soms giga oneens kan met Ron-schoof, soms ook kan denken: Ja ik ben het wel eens zijn posting.. .ik mij kan vinden in zijn punt. Het lastige met fora's is dat men vaak iets invult voor de ander, af gaat op aanname's op basis van een tekst. Meer dan tekst is het niet.... Men ziet elkaar niet, er is geen lichaamstaal.

    Bovenstaande vraag ik mij nu bij jouw (Coco e.a. ook wel eens af, met alle respect voor jou, en de ander. anders nam ik de moeite niet om deze tekst te schrijven, en het te vragen, hoe zie jij dit nu eigenlijk?
     
    Laatste bewerkt: 7 December 2014
    snietje1 vindt dit leuk.
  20. -Coco1968-

    -Coco1968- Levende forumlegende

    Tja, sommige dingen zijn karakter, andere levensomstandigheden.
    Ik houd wel van een beetje competitie. En als je niet winnen kunt, is het gemakkelijk om te roepen dat het niet eerlijk gaat.
    Maar rustig bedenken waar het in zit, en dan beslissen of je aan een dergelijke competitie nog wel mee wilt doen, is meer mijn stijl.
    Ik hoef niet te winnen, maar een doel hebben is leuk.
    Toen ik mijn man leerde kennen waren we het er over eens dat ik voor de kinderen thuis zou blijven, en hij zou werken. Helaas werd ik half gek en kwamen alle muren op me af toen ik het gevoel had met een baby opgesloten te zitten in huis, die prompt ziek was als ik er mee naar buiten ging.
    Rekenen en plannen zijn mijn hobby's. Een baan waarbij dat goed van pas komt, is vrijwel zeker een leuke baan. Ik heb ook als moeder dus meer tijd gewerkt dan werkloos thuis gezeten. Maar toen de oudste naar de basisschool ging, kon ik de stress niet aan om om 5 uur vrij te zijn, dan in verschillende stadsdelen mijn kinderen op te halen, eten te maken en de oudste om 7 uur weer in bed te hebben.
    Vanaf dat moment heb ik altijd part-time banen gehad waar ik vanaf 4 uur zeker vrij was, en meestal eerder.
    Maar ook heb ik regelmatig thuis gezeten omdat part-time administratieve banen niet voor het oprapen zijn. In zo'n periode ben ik met Farmerama begonnen. Een spel dat er voor zorgt dat ik iets te plannen en te regelen heb, en iets interessanters te doen heb dan het huishouden en voor de kinderen thuis zijn. Hoe belangrijk ik die 2 dingen ook vind.
    Ik ben nu alweer bijna 2 jaar thuis, vanwege het enkele inkomen zijn alle extra's als een 2e auto, tv-gids, en nog een aantal zaken de deur uitgegaan. Geld uitgeven aan een spelletje voor mij, terwijl mijn man de tv-gids trouw las en die opgegeven heeft, vind ik niet kunnen. Dat houd niet in dat ik er moeite mee heb dat andere spelers er wel geld aan uitgeven en daarmee ook extra's hebben, als ik bedenk wat we als tweeverdieners zelf uitgaven aan spelletjes. Maar sport en kleedgeld voor de kinderen vinden wij belangrijker.
    Als werkloze komen er in de kerk automatisch wat meer klusjes op mijn pad, en op de basisschool heb ik volop meegeholpen tot de laatste daar af ging. Daarnaast ben ik schuldhulpmaatje geworden, zodat ik in real life iemand kan helpen plannen rekenen en zuinig met zijn middelen kan leren omgaan. Reallife gaat bij mij echt wel voor. Maar op zoek gaan naar andere mensen om daar koffie mee te drinken en over koetjes en kalfjes te praten, onnodig in de stad rondhangen of andere sociale bezigheden zeggen me niet zoveel.
     
    LucieSchreurs vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.